Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32109 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'konkurrens om högskoleplats' (9 st.)
-
använda gymnasiebetyg istället för prövningsbetygen?
Under gymnasiet fick jag C i både Biologi 1 och Biologi 2, men när jag sedan gjorde prövning på Komvux för båda ämnena fick jag ett resultat som var lägre än C. Kan jag använda mina gymnasiebetyg där jag har C istället för...
Hej,om man har flera olika betyg i samma kurs, så gäller det högre betyget. I vilka urvalsgrupper man prövas vid ansökan till svenska högskoleutbildningar är det Antagning.se som bestämmer. -
Meritpoäng vid låga betyg värdefulla?
Hej! Är det någon mening att ha kvar engelska 7 för betygens skull när betyget blir E, eller är det bättre att hoppa av? Tänker på Meritpoäng.
Hej Alexandra!godkänt betyg i engelska 7 ger + 1.0 merit(alltså Extra)poäng. Totalt kan man som absolut max ha meritvärde på 22.5 --- så du förstår att 1.0 är ganska... Läs hela svaret -
Hur kommer jag in på tandläkare programmet?
Hej, Jag vill bli en tandläkare men kommer inte kunna komma in med mina betyg. Jag har främst C på mina kurser. Kan jag komma in med min högskoleprovs resultat även om jag har E på någon kurs?
Hej Selma. Det L.svarade i kommentaren till din fråga, stämmer.Högskoleprovet befriar inte från kraven på Behörighet. Man ska ha både grundläggande och särskild... Läs hela svaret -
Hur fungerar betygssystemet på gymnasiet?
Jag undrar över hur betygssystemet är på gymnasiet. Är det som grundskolan där man får betyget A-F eller fungerar bedömningen på gymnasiet på ett annat sätt? Betygen man får, räknas det om till ”meritpoäng” som...
Hej Tilda;om du är intresserad av att komma in på högskoleutbildning eller utbildning på ett universitet, så finns det rätt mycket att tänka på - du kommer behöva... Läs hela svaret -
Vad gör jag nu?
Hej Jag är en 20 årig grabb som tagit studenden förra året. Mina år på gymnasiet var defitivt dem värsta i mitt liv. I nian när man skullle söka till gymnasie så hade jag inte en blekaste aning om vad jag ville bli när jag var vuxen,...
hej Elias,det är bra om du kan göra högskoleprovet, men HP gör man inte för att få eller bekräfta sin behörighet utan endast för att konkurrera i ännu en urvalsgrupp, HP-urvalet.... Läs hela svaret -
Höjning per steg?
Hej! Hur många poäng ger varje höjning om ett steg (från e till d, eller d till c, osv) i en 50-poängskurs, respektive 100-poängskurs? Ex: matte 2a (100p) från F till C ger 0.6 p Tack! Alexandra
Hej Alexandra,om man höjer från E till D i en 100p-kurs blir höjning ca + 0.1och hälften så mycket vid höjning i Ett steg i en 50p.kurs. ********Höjning från F till E är lika stor som... Läs hela svaret -
Räknas betyget med eller inte i en kurs som ger meritpoäng?
Hej! Jag håller på att plugga upp mina betyg från gymnasiet. Jag läste italienska 1,2 och 3 då och nu 2 år senare ska jag läsa italienska 4. Det är inget behörighetskrav utan jag ska läsa den kursen för att den ger mig 0,5 meritpoäng. Min studievägledare kunde inte svara på om betyget räknas...
Hej J, om du har Examensbevis från gymnasiet, dvs du gick ut gymnasiet år 2014 eller senare - då >>Räknas meritpoängskurser med i ditt jämförelsetal. Du... Läs hela svaret -
Civilingenjör, varför så låg antagningspoäng?
Hej! Jag undrar varför Antagninspoängen är så låg för samtliga civilinjengörsutbildningarma? Är det för att det är för några som söker eller är det svårt att klara utbildningen?
Antal utbildningsplatser ställs mot antal sökande med de betyg som de sökande har. Om det är för många utbildningsplatser eller för få sökande, kan inte jag svara på. Prova ställ din fråga till www.antagning.se... Läs hela svaret -
Läsa mer än 2500 poäng och byta ut lägre betyg?
Jag är inte nöjd med mitt betygssnitt från gymnasiet eftersom jag endast har E i matematik och fysik kurserna. Resten av mina betyg ligger på A och B och jag känner att matte & fysik kurserna drar ner jättemycket. Jag läste naturvetenskapligt program på gymnasiet. Att läsa upp betygen hade...
Hej Nur! Utifrån din fråga så gissar jag på att du fick Examensbevis (och inte Studiebevis), dvs fullständig gymnasieexamen som innehåller 2500 betygsatta poäng. I så fall är det inte möjligt att byta ut... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga