Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32114 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'merit för matte' (6 st.)
-
Matte ger merit?
Hej jag har läst matte 5 och vill söka till sjuksköterska som bara kräver matte 2, får jag då extra merit för matte 2,4 och 5?
Hej Sara,sjuksköterskeprogrammer kräver matte 2 för särskild behörighet, därför får du meritpoäng för godkända betyg i kurserna matematik 3,4 och 5 - totalt 1,5 meritpoäng för... Läs hela svaret -
Mer matte på komvux?
Hej! Jag fick fullständigt slutbetyg från Naturvetenskapsprogrammet i våras. Läste dock aldrig matte 5 och har nu blivit sugen på att ta den kursen på Komvux. Hur kan det påverka min meritpoäng ?
Det beror på vad din universitetsutbildning kräver inom matte. T.ex om du söker till läkare eller civilingenjör/ så krävs det matte 4, och i så fall ger matte 5 En meritpoäng men om du sedan... Läs hela svaret -
Har jag behörighet att läsa matte 4 om jag läst matte 3b?
Funderar på att om det går att höja meriten genom att läsa lite mer matte. Undrar därför om jag kan läsa matte 4 direkt eller om jag måste läsa något innan?
Ja, Mattias. Det går alldeles utmärkt att läsa matte 4 efter det att man har läst (och förhoppningsvis också fått godkänt betyg i ...) matte 3b. Matte... Läs hela svaret -
Hur räknas meritpoäng Ex läkarlinjen?
Hej.
• Jag har betyget A i alla kurser jag läst. Jag har läst:
- Engelska C (1,0 meritpoäng)
- Moderna språk steg 3 ( Peter: : Hej No, om du har Slutbetyg utfärdat år 2010 eller senare, då gäller följande regler vad gäller Meritpoäng för Matematik: Detta framgår av information på... Läs hela svaret -
Får man meritpoäng för naturkunskap 2 om man söker till psykolog?
Hej! Jag tar studenten från samhäll-beteende i vår och tänkte söka in till psykolog. Jag tror att jag kommer få 0,5 meritpoäng för franska 3 och 1 meritpoäng för Engelska 7. Men kan jag få 1 meritpoäng för naturkunskap 2 också?
Nej, du kan inte få meritpoäng för naturkunskap / det som gäller för meritpoäng kan du läsa Här >>> -
Matte 3b eller Matte 3a?
Hej! Jag läste Samhällsvetenskap med inriktning beteende och i min kursplan ingick Matte 1b och Matte 2b. Jag har nu bestämt mig för att läsa Matte 3b på komvux för att jag såg att det ger en merit poäng men jag undrar om jag kan läsa Matte 3a istället för Matte 3b och om det fortfarande...
Hej Hawre! Du måste läsa Matte 3b för att det finns ingen kurs som heter Matte 3a. På nivå 3 finns det 3b och 3c där "c-spår" är det avancerade spåret. Om du vill läsa "den lättare varianten", då är det 3b. För Matte 3 (b eller... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga