Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'ersätta kurser' (11 st.)

    • Nina

      Vilka kurser kan jag göra prövning i om jag gått natur?

      Hej! Jag behöver göra prövning i kemi 1 och fysik 1 för att höja mitt jämförelsetal. Men dessa kurser krävs egentligen inte till den utbildningen jag vill söka, där måste man ha grundläggande behörighet + matematik 2 och samhällskunskap 1b, vilket jag har. Alltså krävs endast...

      Anna: : Hej!Tyvärr stämmer det att du måste höja betygen i kurser som ingår i ditt examensbevis. Examensbevis ger dig Grundläggande behörighet och kurser som ingår... Läs hela svaret
    • Frida

      Kan man ersätta vissa kurser med andra?

      Hej! Jag studerar på universitet (180hp) men trivs inte och vill byta program men blir inte klok på behörigheten. Den kurs jag behöver är naturkunskap 1a2 eller naturkunskap 1b Det program jag vill läsa är en del av områdesbehörighet A14 vilket...

      Anna: : Hej Frida,särskild behörighet i områdesbehörighet A14 är - vad gäller naturkunskap - Nk2, och inte 1b. Se noga vad som står om behörighet om den utb., som du vill komma in... Läs hela svaret
    • Erica

      Måste godkända kurser matcha utbildningens kurser för gymnasieexamen?

      Hej! Jag gick ut gymnasiet våren ’19 med underkänt i tre ämnen, och totalt 100 poäng från att få en godkänd gymnasieexamen. Jag har nu under hösten försökt läsa upp mitt teknikbetyg på komvux, samt att jag läste en fotokurs på komvux bara för att jag kände för det. Jag har nu fått veta att jag...

      Anna: : Hej Erica;du får ha betyget i fotokursen in i ditt examensbevis. Och du behöver inte ha betyget i Teknik-kursen in i ditt exam.bevis från komvux.Men du måste i... Läs hela svaret
    • Uno

      Göra prövning i SVA 1 istället för SV 1?

      Hej! Jag vet att om man har gymnasieexamen med MA1C, så kan man skriva prövning i MA1A istället för MA1C, och att betyget i MA1A då räknas med i snittet istället för C-kursen. Min fråga är om samma procedur funkar med svenska som andra...

      Daniel: : Tyvärr, Abbas. Det funkar inte. Vi har tidigare ställt den frågan till flera sakkunniga och fick svar att Svenska 1, 2 och 3 kurser kan inte i efterhand ersättas av SAS 1, 2 och 3 (och inte... Läs hela svaret
    • Lana

      Möjligt att ersätta ämnen?

      Hej! Jag vill läsa upp mina ämnen från 16,66 till ca 22. Ett av mina ämnen från gymnasiet (samhällslinjen) var då arkitektur, vilket jag har ett C i. Är det möjligt att läsa in ett annat ämne, istället för att göra en...

      Mikael: : hej Lana,om du har Examensbevis, då kan du tyvärr inte "ersätta" kurser - med ett undantag: du kan ersätta matematik till lättare spår; alltså du kan med högre betyg i... Läs hela svaret
    • Jon

      Betyg i både Ma2c och Ma2b?

      Hej! En elev började samprogrammet efter att tidigare ha läst natur. Eleven fick E i Ma2c och läste om kursen iom programbytet och fick B i Ma2b. Kan betyget i Ma2b ersätta Ma2c rakt av (som tas bort från studieplanen) eller ska Ma2c sättas som utökad kurs? Tacksam för svar!

      Daniel: : Hej Jon,i den situationen som du beskriver (vi har tidigare "tagit den frågan" med Skolverkets expert) är lösning som följer:matematik 2b bör ingå i elevens examensbevis;betyg i matte 2c bör... Läs hela svaret
    • Sebastian

      Kan jag ersätta min Modersmål betyg mot en annan betyg?

      Hej! Jag går första året på gymnasiet och tänker plugga modersmål år 2. Jag undrar om ämnet modersmål kan ersätta ett betyg, till exempel om jag har F i kemi 2, kan jag ersätta det betyget med modersmål betyget?

      Milla : : Hej Sebastian,tyvärr är svar på din fråga Nej, det går inte. På gymnasiet är målet att uppnå kraven för Examensbevis. Jag vet inte vilket program... Läs hela svaret
    • Diana

      Kan man läsa andra kurser på komvux?

      Hej! Jag undrar om jag kan läsa andra kurser istället för dessa på komvux, jag vill få ett gymnasieexamen och bli behörig till sjuksköterskeprogrammet. Kurserna för att bli behörig till sjuksköterskeprogrammet har jag fixat men nu behöver jag gymnasiepoängen och fixa mina F. Jag har inte...

      Anna: : Hej Diana, på komvux gör man en detaljerad studieplanering mot Examensbevis  med en SYV- Planering av Examensbeviset. Vilka kurser du kan läsa på komvux beror även på vad komvux i... Läs hela svaret
    • Minna

      Plugga upp och ersätta kurser i komvux?

      Hej! Under första året av gymnasiet drogs mitt slutbetyg i svenska ner till ett D och året efter detta, alltså andra ring bytte jag till SVA. Detta har gått betydligt bättre och har gynnat mig, men jag skulle vilja plugga upp mitt betyg från första året på Komvux. Det jag undrar är om jag på...

      Daniel: : Hej Minna, det realistiska alternativet i den situationen som du beskriver är att göra Prövning i svenska som andraspråk 1 för att det är mycket tveksamt att komvux låter dig... Läs hela svaret
    • Hannah

      Betygskomplettering med examensbevis - hur?

      Vad finns det för alternativ för att komplettera jämförelsetalet? Hur beräknas betygen från dessa kompletterade kurser till jämförelsetalet? Kan kompletterade kurser ersätta kurser som ingick i ens examensbevis? Om ja, vilka kurser går att ersätta och vilka kommer alltid att...

      Mikael: : Hej Hannah, Om jag förstår dig rätt, så har du Examensbevis och troligtvis är Behörig till den utbildningen på eftergymnasial nivå som du vill komma in på. Du vill... Läs hela svaret
    • Anton

      Hur fungerar systemet?

      Hej! Jag gick ut gymnasiet 2011 och fick slutbetyg och läser nu upp på komvux för att komma in på min utbildning i framtiden. Min studievägledare är inte aktiv just nu på komvux där jag studerar och jag undrar en sak. Jag har IG i idrott och hälsa i slutbetyget måste jag räkna med denna kurs i...

      Anna: : Hej Anton! Reglerna för vad som gäller i "ditt fall", dvs för en person som har Slutbetyg från 2011, finns på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-komvux.pdf Och det står inte uttryckligen om man får eller ej... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga