Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'alternativ till avhopp' (6 st.)

    • Enperson

      Kan man göra prövningar om man hoppar av gymnasiet och är under 20 år?

      Som frågan säger. Jag vet att man inte kan göra det via komvux, men kanske via gymnasieskolan? Jag har alltid haft många problem med att närvara på skolan och gymnasiet blir mest onödigt lidande. Jag kan inte fokusera för att lära mig...

      Milla : : Hejsan!Jag har i kommentaren till din fråga ställt en fråga: Vilken utbildning på universitetet vill du läsa sen? Detta för att få reda... Läs hela svaret
    • Daniel

      Byta program från ett annat program?

      Hej, jag studier för nuvarande på KTH och funderar på att möjligtvis byta program, men vill inte än göra ett studieavbrott på KTH än eftersom jag är osäker om jag kommer in på något annat program, min fråga är...

      Milla : : Du kan söka till andra utbildningar utan att hoppa av din nuvarande utbildning och om du blir antagen till en annan utb., kan du bestämma om du byter eller stannar på den ”gamla” utbildningen.
    • Anna

      Ska jag hoppa av om jag inte är helt säker?

      Hej! Jag ska påbörja min första termin på juristprogrammet på måndag men jag har ända sedan jag sökte varit osäker på om detta är vad jag vill göra. Funderar på att "testa på" i två månader kanske för att se hur det känns.. Men det känns onödigt? Vad tycker du? Jag tycker inte att något verkar...

      Mikael: : Hej Anna, har du möjIighet att få jobb nu, snabbt? Har du råd att resa och inte jobba, inte ha någon inkomst? Om du söker samma program nästa år, är det inte... Läs hela svaret
    • Linda

      Hoppa av skolan?

      Hej! Jag går andra året på Naturbruksprogrammet. Jag trivs inte med klassen, skolan eller lärare. Jag hade helst av allt hoppat av skolan eftersom det är ett och ett halvt år tills jag slutar. Men vad har jag för alternativ då? Kan jag flytta utomlands och gå skola där, eller är det alldeles för...

      Peter: : Hej Linda! Det är såklart inte roligt att ha det så: inte trivs med klassen, skolan eller lärare. Jag råder dig läsa våra tips om Alternativ till gymnasieavhopp och du är... Läs hela svaret
    • Elina

      Kan jag hoppa av tvåan och börja på ett distansgymnasium?

      Hej, Jag går nu andra året på gymnasiet och läser samhällskunskap med inriktningen beteende. Jag har funderingar kring huruvida jag ska hoppa av eller inte. Har läst runt, men ser antingen flera skräckexempel eller bara uppmaningar att man absolut inte ska göra det; att det är ens största...

      Mikael: : Hej Elina! Det är inte roligt att läsa om att du vill hoppa av gymnasiet. Jag förstår att det finns orsaker till det. Jag ser också att du är 17 år. Fram tills du fyller 18, är det dina föräldrar... Läs hela svaret
    • Martina

      Plugga andra året i gymnasiet på distans?

      Hej! Jag har börjat gymnasiet nu den här hösten. Pågrund av min ångest har jag fått mycket frånvaro och det har blivit så dåligt att jag knappt kan gå i skolan längre. Vill verkligen inte hoppa av gymnasiet så undrar om det finns ett annat alternativ. Som att ta en paus. Jag undrar om man kanske...

      Anna: : Hej Martina! Väldigt tråkigt att du inte har mått bra. Jag beklagar detta och hoppas att du blir bättre inom mycket kort. Har du kontakt med läkare eller psykolog? Får du någon behandling? Har du pratat med kurator... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga