Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'Linköpings universitet' (8 st.)
-
Prioriteringar och rangordning för reserver ?
Hej! Igår fick jag mitt antagningsbesked till sjuksköterska programmet där jag blev antagen vid Liu (campus Norrköping) och blev reserv i campus Linköping nummer 1 med BII samt 38 med HP. Kollade även att det blir runt 70-80 personer som blir antagna på...
Hej Marcia!som reserv nr.1 har man god chans att komma in. Men det kan inte finnas garanti på att komma från reserv. Så här funkar det: om någon av de som fick besked ANTAGEN... Läs hela svaret -
Tekniskt basår - LiU, Chalmers?
Hej, Vad är det för skillnad/är det någon skillnad på tekniskt basår i Linköping och på Chalmers? Med tanke på att Chalmers är privat Undrar också om alla basår är likadana? Har kollat att gå civilingenjör och måste gå tekniskt basår för det. Men har hittat att det finns naturetenskapligt,...
Hej Tea,naturvetenskapliga basår brukar innehålla Biologi; och tekniska - endast fysik, kemi och matte (inte biologi). Basår är absolut Inte likadana. Varje lärosäte bestämmer självt... Läs hela svaret -
Blir jag behörig till läkarprogrammet med naturvetenskapligt basår?
Hej! Jag går sista året på ekonomiprogrammet men funderar nu på att gå naturvetenskapligt basår på Linköpings universitet och sedan söka vidare till läkarprogrammet. Vad jag förstår det som, så blir man behörig på detta sätt på till exempel Göteborgs universitet, men jag hittar inte...
Hej Sofia, basår på högskolor/universitet är de så kallade "förutbildningar" och varje högskola/universitet bestämmer själva Innehåll... Läs hela svaret -
Ämneskomination 7-9?
Hej, jag är en tjej på 20 som hösten 2018 ska läsa till ämneslärare 7-9 på Linköpings universitet. Jag skulle gärna ha svenska som ingångsämne men känner mig inte bekväm med att undervisa i något annat språk så som engelska eller tyska. Jag har istället tänkt ta samhällskunskap som andra ämne...
hej Ebba, det är absolut möjligt att få jobb med kombinationen svenska och samhällskunskap - som sina undervisningsämnen. Jag tycker du bör satsa på den kombinationen, med vilken du känner dig... Läs hela svaret -
Vilka kurser ska jag läsa in för att öka mina chanser?
Hejsan! Jag sökte till hösten 2017 mitt drömprogram Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram, 180 p., på Linköpings universitet. Hamnade dessvärre som reserv 7 i min uralsgrupp (BII) efter de 2 urvalen. Blev självklart väldigt besviken då jag nu äntligen hittat vad jag vill plugga....
Hej Linn, EFTERSOM DU "HAMNADE" I RESERV, DÅ ÄR DU REDAN BEHÖRIG till din högskoleutbildning. Vet du hur många MERITPOÄNG du har, dvs de där Extrapoängen som... Läs hela svaret -
Hur blir man legitimerad textillärare?
Är intresserad av alla utbildningar både för åk 7-9 och för yngre barn. Är också intresserad av om det går att utbilda sig genom VAL ( validering för lärare)
Hej Ylva, för att kunna få lärarlegitimation, måste man som regel ha lärarexamen. Nu när det är lärarbrist kan man många ggr få jobb som lärare även... Läs hela svaret -
Vägar till att bli lärare?
Jag har påbörjat statsvetenskap a på universitetet. Har tidigare en yrkesutbildning som multijournalist och är yrkesverksam som detta sedan ett år tillbaka. Med tanke på hur hård branschen är vill jag bredda mina möjligheter till jobb. Därför undrar jag om det finns andra vägar, förutom...
Hej Daniela, Folkhögskollärarexamen för lärare inom folkhögskolan ges vid Linköpings universitet. Särskilda förkunskapskrav om akademisk utbildning eller arbetslivserfarenhet finns.... Läs hela svaret -
vilka betyg behöver jag för läkareutbildning?
hej. jag går i VO programmet åk 2 och vill pluga till läkareutbildningen i linköpings universitet. hur högt betyg i vilka ämnena behöver jag för att komma in? hur långt tar det tid i komvux? kan jag klara det inom ett år ? måste man ha A på allt? vad måste jag göra om högskoleprovet för...
Hej Mahia! Behörighet till Läkarutbildningen är Grundläggande behörighet (som till alla högskoleutbildningar i Sverige) + särskild behörighet i form av godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga