Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31889 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'speciallärare/specialpedagog' (11 st.)
-
Vad borde jag studera till högskolan?
Hej! Jag är lite orsaker på hur jag vill fortsätta mina studier efter jag blir klar med komvux. Jag är 23 år gammal och är osäker om det värt det att studera utbildningen teckenspråkprogrammet innan jag studerar till grundskollärare och sen...
Hej,så länge det inte ges jobbgaranti finns alltid chans (eller snarare risk) att gå arbetslös. Att ge någon garanti på att du får jobb efter din utbildning kan jag tyvärr... Läs hela svaret -
Kan man plugga vidare efter utbildningen jag ska ta?
Hej! Jag ska studera till grundskollärare med inriktning mot F-3 (grundnivå) på universitetet. Sen tänkte jag att fortsätta studera så att jag kan bli en Speciallärare eller Specialpedagog (advanceradnivå). Däremot skulle jag vilja utveckla mina kunskaper (dvs på forskarnivå) men vet inte...
Hej Sara!efter varje grundutbildning på högskolenivå finns en teoretisk möjlighet att gå hela vägen till att kunna bli en forskare. Vägen är lång och ganska... Läs hela svaret -
Utbildning till specialpedagog eller speciallärare?
Hej! Jag har gått gymnasiet (natur-natur) och skulle nu gärna vilja bli lärare. Jag har funderat på att vidareutbilda mig till specialpedagog eller speciallärare efter det att jag gått en lärarutbildning. Vad behöver jag gå för att bli...
Hej, du får gärna läsa info på framtid.se/yrke/specialpedagog och på Framtid.se/yrke/hogskolelarareAtt undervisa blivande lärare kan man på olika sätt: som... Läs hela svaret -
Väg till specialpedagog?
Hej! Jag är intresserad av att bli specialpedagog men vad jag har kollat på så är det bara en vidareutbildning, vad är de för grundexamen man måste ha?
hej Ellen,det är Lärarexamen i grunden man måste ha för att kunna vidareutbilda sig till en speciallärare eller en specialpedagog >>. Specialpedagogen är, alltså, en Iärare som har genomgått en specialpedagogisk påbyggnadsutbildning. -
Jobba som förskollärare?
Hej, Jag är intresserad av att jobba med barns utveckling, helst yngre barn, men känner inte att jag vill "låsa" mig till förskolan utan jag skulle i så fall vilja vidareutbilda mig till specialpedagog så småningom. Jag har hört att det är osäkert huruvida specialpedagogutbildningarna...
Hej Emelie, det är svårt att få anställning som lekterapeut>> pga många söker till de få tjänster som utlyses. Har man utbildning som förskollärare eller som... Läs hela svaret -
Behörighet för specialpedagog?
Hej! Först och främst vad är skillnaden på specialpedagog och socialpedagog? Ifall jag vill bli specialpedagog måste jag vara utbildad lärare? Måste jag i så fall ha jobbat som det i flera år eller räcker det med att så fort jag blivit utbildat till förskollelärare kan jag söka in till...
Hej Ellinore, om många yrken, bl a om yrken specialpedagog >> & socialpedagog >> kan man få info om på www.framtid.se Specialpedagog är påbyggnadsutbildning för lärare.... Läs hela svaret -
Vilken linje ska man gå för att bli special pedagog?
Finns det något yrkesprogram som man kan gå för att bli special pedagog, vilket? Eller bara högskoleförberedande program?
Hej NikoIina! En specialpedagog >>> arbetar för att underlätta för barn, ungdomar och vuxna i behov av särskilt stöd.Till skillnad från speciallärare... Läs hela svaret -
kan jag vidareutbilda mig till speciallärare?
Hej, jag har blivit antagen till följande utbildning: Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, ingång musik. Om jag utbildar mig till detta och jobbar som musiklärare på en grundskola i 3 år, kan jag efter det vidareutbilda mig till speciallärare?
Hej Nilla! Speciallärare är inte ett yrke utan flera - man kan bli Speciallärare i matematik, eller i språk och skriv/läsutveckling eller inrikta sig på Utvecklingsstörning: se exempel på de olika lärarprogram nedan -
+?Vad kan man göra om jag går ut första året med F i matte 1a?
Går el linjen första året och kommer nog få F i matte 1a, vill veta vad som kommer hända i framtiden och vad man kan göra.
Hej Noah! Det är tyvärr så att utan godkänt betyg i Matte 1, kan man ej få Examensbevis och bli behörig till eftergymnasiala utbildningar. Du läser på El-... Läs hela svaret -
Nationellt program i annan studietakt?
A
Hej, Leena! Jag tror jag förstår problemet: du vill hitta möjlighet att läsa ett vanligt nationellt gymnasieprogram på deltid men det finns tyvärr inte ett sådant alternativ att... Läs hela svaret -
Komma in på gymnasiet?
Hej! Jag fick F i matte och idrott höstterminen 2015. Ska snart söka till gymnasiet och är hur orolig som helst. Är det dem betygen som avgör om man kommer in eller ej? Vill för övrigt gå på en yrkeslinje stylist tror jag. Har verkligen extremt svårt med matte.. Men hoppas att bli godkänt i både...
Hej, Ellen! Matte är viktigare än Idrott. Med F i Idrott kan du komma in på gymansiets nationella program men ej i F i Matte. Om du tittar på vilken behörighet som krävs för att komma in... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga