Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32188 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'spelprogrammering' (7 st.)
-
Vilken teknikinriktning, spelutveckling?
Hej, för tillfället är det omvaslperiod angående gymnasievalet och jag har börjat ifrågasätta mitt val. Istället för att gå Natur Natur har jag blivit intresserad av Spelutveckling. Jag har förstått att det bästa programmet att gå då är Teknikprogrammet, men jag undrar vilken inriktning som...
Hej Alice;i TE (se programplan för TE) ingår inte moderna språk som obligatoriskt ämne men får läsas om skola kan erbjuda och eleven vill läsa, t.ex inom... Läs hela svaret -
Behörighet till game designer?
Hej! Jag undrar bara vad som krävs för att bli en game designer. Vad behöver man för behörigheter? Jag är dålig i matte och är inte ens godkänd i det ämnet.
Hej Helena,är det yrket Dataspelutvecklare du är intresserad av?- i så fall gäller följande: Det finns ett antal olika högskoleutbildningar som inriktar sig på dataspelsutveckling och... Läs hela svaret -
Vilka kurser ska man läsa för att bli spelprogrammerare?
Hej! Jag vet att det är teknik som man ska läsa för att bli spelprogrammerare, men vilka kurser ska man läsa för att bli det?
Hej Mary,Det finns ett stort antal olika högskoleutbildningar som inriktar sig på dataspelsutveckling och som omfattar cirka 3 års studier. Lämpliga utbildningar kan även... Läs hela svaret -
Programmeringsspråk teknikprogrammet på Vasagymnasiet arboga?
Jag har sökt till teknikprogrammet på Vasagymnasiet i Arboga, och jag vet att vi kommer att läsa programmering. Jag vill börja lära mig programmering redan nu, men jag vill lära mig samma språk som på Teknikprogrammet. Men jag vet inte hur jag ska få reda på vilket språk man läser. Jag har inte...
Mitt förslag är att du kontaktar Vasagymnasiet i Arboga<> och frågar om du kan komma i kontakt med den läraren som nästa år kommer att... Läs hela svaret -
Byta ut en kurs mot en annan?
Hej! Det är så att jag under gymnasiet fick IG i programmering A. Nu undrade jag över om jag t.ex kan läsa upp mitt IG genom Webdesign? För jag läser just nu Webdesign på Hermods och får jag bra betyg i det, kan jag ersätta det Programmering A's betyget? Tack på förhand!
Hej Maja! Om du fick ett Slutbetyg eller ett Samlat Betygsdokument - det är stor skillnad i reglerna... Vilken typ av utbildningsdokument har du fått? Om du har ett Slutbetyg - då måste du läsa samma... Läs hela svaret -
Hur många lektioner matte i teknik, spelprogrammering?
Hur många lektioner matte har man om man väljer Teknik, Spelprogrammering?
Hej Abbe! På teknikprogrammet läser man Matte 1c, 2c och 3c som obligatoriska kurser, oavsett inriktning. Innehåll i Mattekurserna kan du se på www.matteboken.se och... Läs hela svaret -
Spelprogrammerare via EE-Dator?
Jag vill bli spelprogrammerare men då den skolan jag har valt inte har Teknik (Endast EE-Dator) och jag trivs så bra här undrar jag om jag kan välja Teknik i högskolan även om jag byter till El och Energi med datorinriktning, (jag går nuvarande i Samhälle/media). Tack för hjälpen!
Hejsan, om du går över till El- och energiprogrammet så bör du se till att läsa in kurser i svenska, engelska för att först och främst få en högskolebehörighet och sedan även läsa in Matematik 2a. Har du gjort det så kan du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga