Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'pendla till gymnasiet' (7 st.)

    • Joan

      Ekonomi Juridik eller sam beteende, vad är bäst?

      Jag har ingen aning om vart jag ska ta vägen, valet stänger om 7 dagar och jag är fortfarande inte säker om vad jag vill ta. Båda linjer är ganska lika så det är därför det är svår för mig o välja.

      Milla : : Hejsan!Jo, du har rätt - de två utbildningar som du står i valet och kvalet mellan är rätt så lika men ändå inte identiska. På Ekonomiprogrammet (gäller... Läs hela svaret
    • Jack

      Busschaufför Gymnasiet?

      Hej! Jag går just nu i nionde klass och önskar att bli bussförare vid 18-års ålder. För att få D/DE-kort vid 18-års ålder måste man gå persontransport på gymnasiet. Men hittar ej detta program någonstans förutom...

      Milla : : Hej,enligt de uppgifter jag har tillgång till kommer FT/transport erbjudas (från hösten 2024) på följande gymnasieskolor:Se Listan som inkluderar cirka 100 gymnasieskolor (i hela Sverige) -... Läs hela svaret
    • Oscar

      kommer det bli krångligt att byta och får jag bidrag för resa?

      kommer det bli krångligt att byta pga skolan befinner sig i ett annat län. hej! jag går El och energi med inriktning dator och kommunikationsteknik men vill byta till en annan skola i ett annat län (till Elteknik) för att det är ca 50km (enkelresa) till min nuvarande och den jag tänkt byta till...

      Liselotte: : Hej Oscar, du har rätt att söka om - till åk1 till hösten 2019 och du förlorar inget på att göra det. En ny ansökan påverkar inte dina nuvarande... Läs hela svaret
    • Simon

      Lösning om man har långt till busstation?

      Hej, jag ska börja pendla nu när jag börjar gymnasiet och jag har 85km till skolan men även 10km till busstationen. Finns de någon möjlighet att få hjälp eller någon bra lösning med att ta sig till busstationen då jag inte har någon möjlighet att ta mig dit förutom att cykla möjligtvis men de...

      SYV-besökare: : Hej Simon, kan dina föräldrar skjutsa dig till busshållplatsen? - det är mitt första förslag; - ett annat sätt att "angripa" problemet är om du skaffar dig... Läs hela svaret
    • Tova

      Välja gymnasium efter skola eller utbildning?

      Hej, jag går för tillfället i niondeklass. Jag har extrem gymnasievalsångest. Det finns en skola (Magnus Åbergsgymnasiet) i min stad (Trollhättan) som jag tycker verkar bra gällande utbildning. Jag behöver inte pendla för att åka dit och det har den linje och inriktning jag vill gå (Samhäll...

      Elinor: : Hej Tova!   Jag förstår ditt dilemma och det är oerhört svårt att ge dig ett bra svar, eftersom det är omöjligt att veta på förhand hur det kommer att bli... Läs hela svaret
    • Beppe

      Pendla eller inte pendla ?

      Hejsan, Jag funderar på att gå ett program(yrkes) som verkar väldigt intressant, och som leder till jobb som jag vill arbeta med. Men det är på en annan skola som är ca 10-20 min bort. Det finns samma program på en gymnasieskola i min stad, som jag i princip kan se från mitt hus. Det har...

      Julia: : Hejsan, se i programplanen för El- och energiprogrammet vilka kurser som ingår i de olika inriktningar. Du kan också fråga om inriktningskurserna läses från åk2 (vilket de ofta... Läs hela svaret
    • Ella

      Måste jag betala pendeln?

      Hej! Jag har tänkt att gå på drottning blankas i göteborg. Jag bor i trollhättan, och den skolan finns här också. Men jag funderar på det med pendeln, om jag själv står för kostnaden eller om kommunen/skolan gör det. Jag har hört och tror att man troligtvis kommer få ett nej om den skolan man...

      Anna: : Hej Ella! Jag vågar inte ge ngt definitivt svar på din fråga - för att olika bedömningar kan göras. Din kommun (där du är folkbokförd) kan bevilja dig region-kortet för att du ska... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga