Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'matte5' (10 st.)

    • AnnaMiranda

      Täcker matte 5 matte 4?

      Hej! Jag söker in till ingenjörsutbildningar som till exempel indek och bioteknik i höst med högskoleprovet. Jag har däremot ett F i matte 4, men ett C i matte 5. Behöver jag fortfarande ett godkänt betyg i matte 4 för att vara behörig? Jag kan nog...

      Milla : : Hej,om du har godkänt betyg i matematik 5, anses du behörig till de utbildningar som kräver (för särskild behörighet) godkända betyg i matematik2, 3 och 4; detta eftersom kurserna i ämnet... Läs hela svaret
    • Saga

      Hur funkar extra meritpoängen?

      Hej! Undra bara hur de extra merit poängen exakt funkar. Man kan ju max få 2,5 merit, betyder det att om jag nu ex får A i engelska 7 så kommer de inte räkna in mina lägre betyg i ex spanska 4 eller matte 5? Jag står snart vid ett viktigt val i...

      Anna: : Hej Saga, läs på gymnasieguiden.se/informeras/merit och du ser där att meritvärde är summan av jämförelsetalet och meritpoängen. Det är inte obligatoriskt att ha merits., men de ger... Läs hela svaret
    • Aya

      Höjs snittbetyg beroende på vilket betyg man får i matematik 5?

      Hejsan! Spelar det någon roll om man får ett E eller ett A i matematik 5 när det gäller betygen. Liksom om man får E i matematik 5 kommer man få 1,5 meritpoäng och om man får ett A får man också 1,5 meritpoäng. Så min fråga är höjs snittbetyg beroende på vilket betyg man får i matematik 5 eller...

      Anna: : Hej Aya, utifrån din ålder, 19 år, så antar jag att du har examensbevis eller läser mot examensbevis (tidigare läste eleverna på gymnasiet mot ett... Läs hela svaret
    • elev

      Kan man läsa ma4 och ma5 samtidigt på ett år?

      Hej! Jag går andra året på tekniklinjen, som rubriken leder så undrar jag ifall om jag kan läsa ma4 och ma5 samtidigt på tredje året. jag vill läsa ma5 då jag behöver meritpoängen för det. Jag blir tacksam om någon svara! Mvh, Mahdy

      Daniel: : Hej,Matematik 5 bygger på de kunskaper som matematik 4 ger. Man ska, alltså, ha kunskaper inom kursen matematik 4 innan man börjar läsa matematik 5.Om du kan på din skola läsa... Läs hela svaret
    • Maria

      Kan jag komplettera mitt betyg med en kurs som jag inte läst tidigare?

      Jag vill komplettera mitt betygssnitt för att komma in på min utbildning till hösten. Kan jag skriva en prövning i matte 5 för att räkna in detta betyg när jag söker in? Jag har inte läst kursen sedan tidigare.

      Mikael: : Ja, det är OK. När du anmäler dig till Prövningar, behöver du inte uppvisa några betyg. Du kan göra prövning i matte 5 om du inte läste matte... Läs hela svaret
    • Johan

      Teknik, Välja mellan fördjupning i Matte, Fysik eller mer Data ämnen?

      Hejsan! Jag går just nu andra året teknik, information & medieteknik och håller på att välja programfördjupning inför trean. Det jag hör folk prata om är att läsa på matte och fysik för att bli civilingenjörer. En del verkar även välja fördjupningen "datablocket", som innehåller kurser som...

      Mikael: : Hej Johan, om du är intresserad av att utbilda dig tillCivilingenjör i datateknik>> behöver du för behörighet bl a betyg i fysik 2 och matematik 4;... Läs hela svaret
    • Markus

      Program som kräver matte 5?

      Hej, Jag har letat efter utbildningar som kräver matematik 5 men har inte hittat någon. Kan det vara så att det inte finns någon utbildning alls som kräver det?

      Peter: : Hej Markus, jag kan inte heIIer hitta några program som i dagens Iäge kräver matte 5. Om de fanns, så skuIIe jag tro att det är i så faII på ChaImers (Tekniska högskoIan i... Läs hela svaret
    • Max

      Kan man läsa nytt språk och ändå få 2,5 meritpoäng?

      Hej! Läste någonstans att man kan få 0,5 meritpoäng för sitt C-språk om man har läst t.o.m. moderna språk 2 i aktuellt språk. Jag läser franska nu och planerar att gå naturvetenskapsprogrammet. Om jag byter till tyska på gymnasiet kan jag fortfarande få 2,5 meritpoäng om jag läser...

      Milla : : Hej Max! Om meritpoäng är det ganska bra förklarat på den här sidan http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser Om Matte 4 krävs för behörighet till den utbildning... Läs hela svaret
    • Melissa

      Meritpoäng för Mattematik 5 utökad kurs?

      Hej! Jag går sista året på Natur-linjen och jag kommer läsa matte 5 som utökad kurs ,kan man läsa kursen som utökad och få ändå meritpoäng för det? och ifall man får F i den kan man få meritpoöng?

      Lena: : Hejsan, ja, du kan få meritpoäng för Matte 5 även om den ligger som utökad. Du får dock inte meritpoängen om du får F. Du måste ha minst E. /Lena, Syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga