Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32010 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'undervisningsämnen' (8 st.)
-
Kan en sjuksköterska läsa KPU?
Hej, om man studerat till sjuksköterska och vill läsa KPU för att bli behörig ämneslärare på grundskolenivå, vilka ämnen kan man bli behörig att undervisa i?
Nej, jag tror inte att en sjuksköterska kan bli antagen till KPU utan att hen har skaffat sig tillräckligt antal högskolepoäng inom sina blivande undervisningsämnen. Du får gärna höra... Läs hela svaret -
Ämneslärare i Spanska, kan ej läsa andraämnet som jag vill?
Hej! Jag läser ämneslärarprogrammet mot gymnasieskolan med ingångsämne Spanska. Men jag har insett att jag egentligen vill läsa ett samhällsinriktat ämne som ämne 2, vilket inte går att kombinera i mitt program. Därför funderar jag...
Hejsan,jag vill råda dig att inte hoppa av från ämneslärarprogrammet innan du får besked ANTAGEN till KPU på den orten där du vill läsa KPU. Detta... Läs hela svaret -
Utbildningsfråga?
Hej Jag hade fråga angående lärarutbildningen årskurs 7-9. Är det så att man läser första ämne och andra ämne som man själv då väljer. Men läser man även andra ämnen som Engelska, svenska eller matte? Pluggar...
Hej Leah!lärare på högstadiet, åren 7-9 i grundskolan, brukar vara behöriga i 3 ämnen (ibland i 2, men oftast i 3 ämnen). Du ser i namnet på ämneslärarprogrammet vilka ämnen som... Läs hela svaret -
Lärarutbildningen?
Hej Jag har nu kollat upp lärarutbildningen och jag ser att pluggar man till lärare för årskurs F-3 eller 4-6 så behöver man läsa Engelska, matte och no ämnen. Men när jag läser om årskurs 7-9 så står det inte att man...
Hej Leah,som ämneslärare (på grundskolan eller på gymnasiet) undervisar man i vissa ämnen: man läser på lärarutbildningen högskolepoäng inom de ämnena i vilka man ska bli... Läs hela svaret -
Undervissa i psykologi och i religion?
Hej jag vill utbilda mig till psykologi lärare som fösta "val" va men sedan tilläga religion eller historia som andra val. jag vet inte riktigt hur jag ska göra därför söker jag hjälp.
Hej, den 15 sept 2021 startar ansökningsperioden till svenska högskole- och universitetsutbildningar och då fastställs utbudet helt. Ännu kan man inte se alla de olika utbildningar som kommer... Läs hela svaret -
Kan jag byta universitet vid valet av mitt andra ämne?
Hej! Jag läser för nuvarande ämneslärarprogrammet 7-9 med geografi som ingångsämne. Jag vill gärna läsa historia som andra ämne men finns tyvärr inte att välja vid universitetet jag läser på. Är det möjligt att byta...
Hej My,ställ din fråga till studievägledare på det lärosäte som du vill byta till.Vänligen och Lycka till!Julia -
Utökad behörighet i ämne 2 för gymnasielärare - vilka kurser?
Hej! Jag har utländsk utbildning i spansk lingvistik (300 hp) och läser nu en kontrastiv kurs spanska-svenska (7,5h) för att få söka KPU med inriktning mot gymnasieskola. Under tiden vill jag även börja läsa ämne 2 - engelska. Jag har blivit...
Hej!enligt de uppgifter jag har så stämmer det att det räcker med 90 hp i andra ämne - om man vill bli ämneslärare. Det tar 3 terminer på heltid att... Läs hela svaret -
Har gått ut gymnasiet (HT) och vill byta yrkesinriktning till lärare?
Jag har nyligen gått ut gymnasiet och vill ändra inriktning och bli Engelska lärare. Jag har läst Hotell och Turism vilket inte är ett studieförberedande program så jag vet inte vad jag ska göra. Snälla hjälp. Kevin
Hej Kevin, så roligt att du är intresserad av att bli Lärare. Och du kan testa söka jobb som Juniorlärare redan nu. Jag känner personligen några... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga