Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32220 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'språkkunskaper' (8 st.)
-
Hur kan man bygga upp sin profil?
Hej, min dröm är att plugga utomlands och jag har fått höra att man behöver bygga upp sin profil för att exempelvis kunna få stipendium. Hur kan jag göra det som en oerfaren 16 åring? Hur och vad kan jag göra för att "står...
Hejsan,att "plugga utomlands" är ett väldigt vitt begrepp, kan man säga. Det finns utbildningar på olika nivåer och i olika länder som kan ställa väldigt olika krav på... Läs hela svaret -
Är det värt att läsa tyska 4 på gymnasiet?
Är det värt att läsa tyska 4 på gymnasiet om jag vill gå på bil ingenjörs utbildningen i Luleå och sedan Racing Engineering på Oxford. (Jag har redan läst tyska 3 och jag ska läsa engelska 7)
Hej, om du med "bil ingenjörsutbildning i Luleå" menar den här utbildning: ltu.se/edu/program/TIBSG/TIBSG-Hogskoleingenjor-Bilsystemteknik, så är det en universitetsutbildning... Läs hela svaret -
vad är min rätt kurs?
HEJ, Jag är en italiensk advokat med passionen för barn . I sverige jag har blivit barnskötare och undersköterska Men jag är inte nöjd. Jag skulle vilja hitta ett jobb som tillåter mig att hjälpa barn i svårigheter, för exempel att gå...
Hej Florinda,om du med att "gå med i någon förening som BRIS" menar att du vill vara med och hjälpa till, så finns det absolut möjlighet att bidra ekonomiskt, t.ex genom att starta egen insamling, bli... Läs hela svaret -
Frågan om gymnasiet?
Hej! Jag vill läsa samhällsprogrammet och jag bor i sverige nästan ett och halv år och jag har inte fått betyg i sjuan och åttan för att jag har börjat skolan från nian i Sverige. Och min lärare kräver att jag ska göra provet som...
Om du får möjlighet att läsa ännu ett år på grundskolan är det en stor fördel: du får bättre kunskapsgrund inför fortsatta studier. Behörighet till gymnasiet - se info... Läs hela svaret -
Vilket är bästa alternativet bland olika program?
Hej! Om man vill jobba på departement, ambassadarer och dylikt, vilket program ska man läsa på högskolan då? Man jag t.ex läser statsvetenskap programmet då måste jag även läsa något masterprogram efter examen, vilket är...
Hejsan,kika gärna på avsnitt UTBILDNING i yrkespresentationerna: Diplomat och Departementssekreterare - det finns tyvärr inte ngn strikt "plan" på att man ska gå... Läs hela svaret -
Hur stora språkkunskaper krävs för diplomatprogrammet?
Krävs det att en studerat språk på högskolenivå (tex engelska och ett tredjespråk) så vida en inte fått med sig ovanligt mycket språkkunskaper från sin uppväxt?
Hej L, diplomatprogrammet (precis som andra utbildningar) får ett visst antal utbildningsplatser tilldelat inför varje antagningsomgång, och de ska försöka fylla dem med "de... Läs hela svaret -
Ska jag vilja samhäll eller humanistiska programmet ?
Jag gillar att läsa om politik och jag vill gå i samhäll men jag vill jobba på Fn I framtiden och jag har läst att man har större chans att jobba på Fn om man viljer humanistiska programmet. Varför är det lättare att få jobb på Fn om man viljer humanistiska programmet? Handlar det om språk?...
Hej Maya, det finns många olika arbetsuppgifter inom FN. Har du kikat på FN-jobb >>> ? -
Plugga utomlands?
Hej SYV! Jag ska börja i 1:an på gymnasiet nu när nästa termin börjar, och har under ganska lång period funderat på att studera utomlands ett år. Eftersom att jag har valt Ekonomi Juridik linjen på mitt gymnasium (Östra real, Stockholm) så har jag tänkt att plugga det tekniska basåret (som jag...
Hej Sigge, du ska börjar åk1 på gymnasiet nu till hösten, ekonomi/juridik. Du vill efter gymnasiet läsa det tekniska basåret, om jag har förstått dig rätt. Är det för att du vill... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga