Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32131 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med '#gymnasiebyte #programbyte' (8 st.)
-
Hur ska jag gå till väga ?
Hej ! Jag har läst ut åk 1 natur-natur i gymnasiet med passerande betyg i alla ämnen. Nu läser jag min andra termin efter en väldigt dålig start pga gymnasiebyten och kunksapluckor som upståt. Därmed går det inte särskilt bra. Jag undrade kring sakerna som sker om jag nu väljer att läsa om...
Hejsan,tråkigt att du upplever problem i din studiegång. FRåGA SYV är öppet forum får att skriftligt kunna få svar på frågor om yrken och studier. Vi har ingen möjlighet... Läs hela svaret -
Mindre chans att komma in på sitt andrahandsval och tredjehandsval?
Hej! Jag ska söka gymnasiet till våren och undrar om det är mindre chans att komma in på sitt andrahandsval, tredjehandsval, fjärdehandsval än någon som har haft den skola som sitt förstahandsval? Jag undrar också på ett ungefär hur...
Hej Agnes,gymnasieantagningen fungerar så att du prövas till ditt första (högst prioriterat) alternativ först (som om det vore den enda alternativet du sökt).... Läs hela svaret -
Är ett byte från natur till estet möjligt?
Hej! Jag har gått på natur-natur nu i snart 1 år och jag ångrar mitt val så grovt. Jag är väldigt musikintresserad, men jag har all denna tid försökt förtränga det för att "få den bredaste gymnasieutbildbingen", men jag...
Hej Anna,jag vill "påminna" om att utöva musik kan man även utanför sin gymnasieskola - ex. på en Kommunal Kultursskola; på egen hand eller inom någon... Läs hela svaret -
Söka in på nytt till gymnasiet och lika stor chans att komma in?
Hej! Jag har precis börjat gymnasiet men känner verkligen inte att jag trivs med skolan och programmet. Har planer på att söka igen nästa år till en annan skola respektive program då jag för tillfället står i kö till skolor med väldigt många reserver där det mycket liten chans att jag kommer in....
Du kommer nästa år konkurrera med dina betyg från åk9 på samma villkor som eleverna som går i åk 9 idag. -
Hur fungerar kön om man gör byte av gymnasieskola/program?
Jag ska börja mitt andra år på de gymnasie jag går på men jag har valt för att ändra min skola och program. Jag ska göra ett sent omval och jag undrar hur detta fungerar med kön å så? Vem kommer först?
Hej Aya, Har det löst sig? Har du fått veta det du behöver veta?Om inte, ta snarast kontakt med ditt antagningskansli. Om du söker gymnasieplats i Malmö, finner du... Läs hela svaret -
Borde jag byta till Ekonomi?
Jag går just nu SAM-SAM i ettan, i universitet vill jag plugga något ekonomi relaterat och kommer därmed behöva lägga till en extra mattekurs. Jag läste inte vidare på mitt språk från grundskolan, jag bytte istället till Tyska 1. Jag kommer alltså inte få merit för mitt lästa språk eller för...
Hej Rebin! Meritpoängen är ej obligatoriska - det är "bra att ha" men man kan klara sig utan dem också. Om du blir BEHÖRIG till den högskoleutbildningen som du vill söka till - kan du göra Högskoleprovet och komma in i... Läs hela svaret -
Går Teknikprogrammet nu men vill byta till ekonomiprogrammet?
Hej! Har gått Teknikprogrammet nu i några veckor men vill byta till Ekonomiprogrammet som även är på en annan skola, hur går det till att byta?
Hej Emil! Du måste få reda på om det finns en ledig plats på den skola där du vill gå och på rätt program, förstås. Rektor på Ekonomiprogrammet är den person som garanterat vet om det finns en... Läs hela svaret -
Hur ska jag göra för att byta linje ?
Hej syv jag har gått på mitt gymnasium i ett halvår och läst natur. även ifall jag älskar min klass så orkar jag inte med dom ämnena utan jag tycker det är helt fel program. Hur ska man göra om man vill byta till hösten ?
Hejsan, eftersom gymnasievalet är i full gång i många kommuner så bör du kontakta din Syv på skolan så snabbt som möjligt och diskutera dina alternativ och få instruktioner hur du ska göra. /Lena, Syv
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga