Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32128 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'grundlärarprogrammet' (5 st.)
-
Vad kan jag göra med mina färdiga kurser från lärarprogrammet?
Hej! Jag läser just nu grundlärarprogrammet F-3, innan det testade jag på inriktning 4-6 och innan det ämneslärarprogrammet, jag har ca klarat av 105hp poäng. Tyvärr har jag kommit till den punkten att jag inte brinner för yrket längre och velar...
Hej!Viktigt att du tar hand om din hälsa. Du skriver om att du har utmattningssyndrom. Kanske är det bäst att du är sjukskriven tills du mår bättre och tar... Läs hela svaret -
Vilka kurser måste man läsa upp för att bli fritidspedagog?
Hej! Jag går sista året på gymnasiet på ett yrkesprogram, men har inte högskolebehörighet. Ska läsa upp högskolebehörighet på komvux för vill utbilda mig till fritidspedagog. Har läst svenska 1, engelska 5 och matte 1a,...
Hejsan,För att i Sverige bli en fritidspedagog behöver du ta examen från grundlärarprogrammet med inriktning fritidshem inom universitet/högskola. Vilka kurser som du... Läs hela svaret -
Grundlärarprogrammet?
Hej, jag funderar på att läsa grundlärarprogrammet på Högskolan Dalarna i Falun. Som det ser ut nu så kommer jag behöva pendla i ungefär 1h mellan mitt hem och skolan och har lite frågor kring hur ni tror att det skulle fungera? Är det högt tempo på programmet som kräver att man som elev helst...
För gymnasieelev är rekommendation att försöka hitta en skola dit man kommer på max 45 min men det finns många som pendlar längre bort och det går många ggr bra. Mycket beror... Läs hela svaret -
Vad behöver man för grundlärarprogrammet?
Hej! Jag har gått ut grundskolan med betyg men jag gick aldrig på gymnasiet. Hur ska jag nu göra för att kunna läsa på högskolan? Jag vill läsa grundlärarprogrammet. Men säg om man läser in några enstaka ämnen på komvux räcker det för behörighet? Vad behöver man ha för behörighet? Tacksam för...
Hej Anna,rekommendationen är att helst skaffa sig en fullständig gymnasial utbildning: på komvux eller på en folkhögskole-allmännalinjen/kursen. Det tar 3 år på heltid.... Läs hela svaret -
Byta från gymnasielärare till årskurs 4-6?
Hej! Jag undrar om man har gått ca 1,5 år på ämneslärare för gymnasie och vill byta för att bli lärare för årskurs 4-6, behöver man börja om från början då? Eller läser man en del liknande så att man inte gör om kurserna? Hur går det till?
Hej Stina, behörig gymnasielärare är också behörig att undervisa i samma ämnen på grundskolan. ... Tänkte bara nämna det - så att om du stannar på din... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga