Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'matematik1a' (6 st.)

    • SYVMaja

      Matematik 1a i examensbevis mot NA-TE?

      Hej, Jag har en elev som har läst Matematik 1a hos oss på komvux, samt ett antal andra obligatoriska kurser. Eleven har inte läst gymnasiet men har fullständiga betyg från grundskolan. Eleven uttrycker en önskan om att så småningom utfärda sitt...

      Milla : : Hej,du måste fråga skolverket om det. Min bedömning är att matte 1a får ingå i alla examensbevis från komvux, även de högskoleförberedande men jag jobbar inte med... Läs hela svaret
    • Anna

      Gamla betygsskalan?

      Jag ska söka nytt jobb. Jag behöver lägga med avgångsbetyg från 1988 3årig gymnasie. Jag har betyg 2 i matte och svenska och då räknas det som ej fullgången gymnasieutbildning? Vilken minst avancerad kurs kan man läsa upp betygen?

      Julia: : Hej Anna!i dagen gymnasieskola är den första kursen matematik1 och på yrkesprogrammen läser man matematik 1a, det är alltså "minsta" matte-kurs inom gymnasiet idag (uppgift från augusti... Läs hela svaret
    • Wilma

      Betyg i matte 1 och 2 b, kan jag göra prövning på matte 1 och 2 c?

      Hej! Jag läste samhäll på gymnasiet och är godkänd i matematik 1 och 2b. Nu vill jag dock komma in på naturvetenskapligtbasår och vill därför höja mina betyg i matematik genom en prövning, men är det möjligt för mig att...

      Milla : : Hej Wilma,vissa naturvetenskapliga basår på högskolenivå kräver matematik 3.Om ditt basår kräver matematik 2, då kan du göra prövningar... Läs hela svaret
    • Klara

      Hur snabbt hinner man färdigt 1 kurs på komvux?

      Hej! Jag går samhälle beteendevetenskap och tar studenten nu till sommaren! Jag hade planerat att åka till USA i sen september eller oktober som Au Pair men fick idag reda på att man måste ha en gymnasieexamen för det. Jag har F i Matte 1b, 2b och naturkunskap 1b. Jag vet att det är matte 1b som...

      Daniel: : Hej Klara, du kan läsa Matematik 1a på komvux, som är lite lättare mattekurs; det går att ta ut examen från komvux med godkänt betyg i matte 1a även om examen... Läs hela svaret
    • Oliwia

      Kurs som inte finns i prövningsenheten?

      Hej! Jag skulle vilja göra prövning i kurs matematik 1a, för att höja betyget (D) som finns på min gymnasieexamen, samt höja snittbetyget. Dock finns den kursen inte i prövningsenheten, förutom matematik 1b och matematik 1c som är tillgängliga. Är det möjligt att i mitt fall göra...

      Anna: : Hej Oliwia, det går bra att räkna in betyget i matematik 1b eller 1c i stället för 1a, men det är inte fördelaktigt för dig. Matematik 1a är lättare att få... Läs hela svaret
    • Anonym

      Måste jag läsa om matten?

      Hej! Jag har läst klart kursen matte 1a och funderar på att byta till samhällsprogrammet. Måste jag då läsa matte 1b eller kan jag börja på matte 2b direkt sedan?

      Anna: : Hej Anonym,man behöver inte läsa om en kurs i matematik på nivå 1. Det går alltså bra att få in betyg i matte 1a in i examen från samhällsvetenskapsprogrammet. Och ja, det går... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga