Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32131 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'vård och omsorgs programmet' (7 st.)
-
Vill ej ta natur men vill bli tandhygienist??
Hej jag går i nian och vill utbilda mig till tandhygienist men jag tänker ta vård och omsorg istället för natur då den är för svår och jag vet att jag inte kommer klara mig. Men jag läste att man måste ta naturvetenskapsprogrammet...
Hej Raja!Särskild behörighet som den ser ut nu, augusti 2021, på de svenska lärosätena ser ut så här: godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a eller 2b eller 2c,... Läs hela svaret -
Kan man komma in på psykologiprogrammet ändå?
Hej! Jag går i nian det året och skulle välja vilken linje jag ska ta. Jag tänker läsa psykologi i universitiet senare för att jobba som en psykolog men jag vet inte vilket program det är? jag frågade och tittade runt och fick olika svar; tillslut...
Hej Esraa att du får olika svar när du frågar vilket program man ska gå på gymnasiet, för att sedan kunna komma in på psykologprogrammet på högskolenivå,... Läs hela svaret -
Jag vill bli röntgens sjuksköterska, vad ska jag göra?
* Vilket gymnasium ska jag gå till? * Behörighet: Vilka ämnen måste jag ha godkänt på? * Hur många år ska jag studera? * Kan man studera vidare direkt efter språkintroduktionen?
För att bli Röntgensjuksköterska>> läser man i Sverige i tre år på röntgensjuksköterskeprogrammet på högskolenivå. För... Läs hela svaret -
är det försent?
Hej, jag kommer få en antagningsbesked den 28 juni, jag har valt Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet. Jag ville lägga till Vård-och omsorg men det var försent att lägga till eftersom den sista dagen att ändra sitt gymnasieval var den 1 juni. Så min fråga är, är det möjligt att jag kan komma...
Hej Patricia, om det visar sig att antal behöriga sökande är färre än antal utbildningsplatser på Vård- och omsorgsprogrammet på någon skola, då blir det Lediga platser där och i... Läs hela svaret -
Hjälper det att läsa modersmål?
Jag går första året på gymnasiet och jag läser VO programmet men om 3 år går jag ut och jag planerar att plugga vidare (Jag skulle vilja läsa Psykologi) så det jag undrar är om jag skulle välja att läsa modersmål skulle jag få högre merit poäng och därav större chans att komma in på ett visst...
Hej Whitney! Om du vill bli Psykolog då är det Psykologiprogrammet på högskola/universitet som du bör läsa. Du kan på den här sidan se vilken särskild... Läs hela svaret -
Vad behöver man läsa?
Om jag läser Vård programmet och jag vill plugga vidare till högskola/universitet då behöver jag ju behörighet? Så vilka ämnen behöver jag då läsa och/eller välja?
Hej Whitney! Se längst ner i programplanen för Vård- och omsorgsprogrammet vilka två kurser som du behöver lägga till för att få Grundläggande behörighet. Det är... Läs hela svaret -
Jag gillar inte matte, fysik eller teknik ska man välja Teknik ändå?
Hejsan! Jag är en tjej som är 16 år, har börjat på Vård och omsorgs programmet.. Mitt problem är att jag sökte till teknik från första början. Men ja kom inte in där, sen en månad senare så kanske de finns en plats till mig.. Problemet är jag gillar inte matte, fysik eller teknik så värst...
Hej Majmona, jag undrar om du fick erbjudande nu att byta till Teknik /blev kallad från reserv/ och vilken dag är den sista för dig att svara? Om du inte gillar matte, så kanske du inte... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga