Peter SYV på GymnasieGuiden

    Nej, Fia, man behöver inte ändra sitt gymnasieval under Omvalsperioden.
    Om en elev gjorde val till gymnasiet under valperioden och är nöjd med sitt val, så behövs det inget mer än att försöka få så höga betyg i sitt Slutbetyg från grundskolan, som möjligt (för att bättre stå sig i konkurrensen om plats på gymnasiet).

    Omvalsperiod är en möjlighet för elever att ändra sig.

    Undantag: det kan ibland visa sig att den utbildning eleven sökte till inte kommer att starta (orsaker kan vara att för få elever sökte just den utb; eller att skola inte får tag på behöriga lärare...) - då brukar gymnasieantagningskansliet meddela just de elever vars val inte kommer att bli möjligt att "tillgodose" och just de eleverna måste i så fall göra Omval; men det hör till undantagen.
    Som regel, behöver inte eleverna ändra sina gymnasieval under omvalet, men de Kan göra det, om de vill.
    Det går att ändra ordning på de tidigare valda alternativen eller att lägga in helt nya alternativ i stället för de "gamla" alternativen.

    Skickar också en snabblänk till en sida där alla gymnasieantagningskanslierna är listade - här. Där kan man även se när Val- och Omvalsperioder "ligger" i olika delar av Sverige, för att det är inte exakt samma datumen, t.ex i vissa län började omvalsperiod redan den 8 april 2019 och i vissa andra regioner kommer den påbörjas senare.
    Ännu en viktig skillnad är att i vissa delar av Sverige kan eleverna själva på sin inloggning ändra i sina gymnasieval under Omvalet; men i vissa andra delar av Sverige, som t.ex i Göteborgs regionen - är det endast på SYV-inloggning som ändringar under Omvalsperioden kan göras, alltså - eleven behöver uppsöka SYV på sin grundskola för att kunna göra Omval. Det finns även andra "varianter"; ex. kan SYV behöva "låsa upp" elevens sida för gymnasieval för att elever sedan ska kunna göra ändringar i sitt gymnasieval. Exakt vad som gäller för just din del av Sverige kan du få svar på hos SYV på din skola, eller från personal på gymnasieantagningskansliet i din stad/region.