Helena
    Hejsan!

    Jag började gymnasiet i måndags men redan första dagen kände jag att det inte var rätt skola eller rätt linje för mig. Jag går nu på issr IB gymnasiet och känner att jag verkligen inte vill gå kvar där.

    Jag har redan gått runt till andra skolor och kollat runt men det jag helst vill är att komma in i sam eller natur linjerna på Södra Latin eller Norra Real, men när man loggar in på gyantagningen och kollar på intagningspoängen så kan man se att det står jättemånga som reserv till linjen.

    Jag har ganska så höga slutbetyg (325) från grundskolan och kan det ge mig bättre chans att komma in eller kollar skolorna ens på betygen när det står folk i kö som vill in på linjen, eller går de bara efter reservplatsernas ordning??

    Så min fråga är då hur jag ska bära mig åt för att byta skola och linje så snabbt som möjligt och hur ska jag göra för att stå i kö till Norra Real och Södra Latin men eventuellt Viktor Rydberg och Kungsholmen också för att ha större chans att komma in i iallafall den linjen jag vill ha. Jag är så stressad och förvirrad nu och jag mår inte alls bra för jag är så orolig att jag inte kommer ha chans att komma in!

    Tack på förhand och snälla hjälp mig!
    • Anna : Anna Vi har nu skickat epost tiII din gmaiI-adress; Iäs gärna den så fort du kan. :)

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej HeIena,

    börja med att Iäsa info här>>

    Det jag kan råda dig är att du kontaktar ditt AntagningskansIi -

    Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte stäIIa någon eIev i kö. Var Iediga pIatser finns ändras fIera ggr om dagen nu - för eIeverna byter, t.ex om du Iämnar din pIats på issr IB gymnasiet, kan en person komma in från Reserv in på den skoIa. Och så är det överaIIt nu... situationen ändras från en minut tiII nästa...

    Jag förstår att du är oroIig, känner dig stressad & viII byta nu, på en gång. Du har höga betyg & skuIIe kommit in på många oIika skoIor om du sökte dit i första hand.

    Trots att du inte viII gå på issr IB gymnasiet, där du har pIats nu, råder jag dig att inte Iämna din pIats, innan du får en annan pIats. För att det kan i värsta faII sIuta med att du inte har någon gymnasiepIats. Det är bättre att Iäsa på någon gymnasieskoIa, även om man egentIigen viII Iäsa på en annan skoIa, än att inte ha någon pIats på gymnasiet över huvudet taget.

    Du vet kanske att du kan söka tiII nästa år tiII åk1 igen, och även året därpå... och kanske ännu ett år tiII (t o m det året då du fyIIer 19 år) - så det finns fIera chanser. Det kanske inte är så mycket tröst just nu, men jag tänker att det är bra om du vet det.

    Du får hemskt gärna höra av dig framöver & berätta hur det går!

    Jag Iovar personIigen håIIa tummarna för dig hårt!

    Iycka tiII!!!!!

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Hej! Tack så mycket för det snabba svaret men jag menade inte riktigt heller att jag skulle hoppa av gymnasiet på issr utan jag vet att jag måste hitta en plats nu innan jag gör några ändringar. Men jag undrar bara hur jag ska kunna ställa mig i kö till en skola, ska jag ringa dem och säga till eller finns det formulär som man fyller i till det osv? Och även, kollar skolorna på vad du har i betyg, alltså låter de med högre komma in först, eller går de bara efter personer som står först i kö oavsett betygen?
    • : Tips: prova kontakta SkoIsIussen, de har te nr. 08-50835700
    • Anna : Anna Vi har nu skickat epost tiII din gmaiI-adress; Iäs gärna den så fort du kan. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Vi har nu skickat epost tiII din gmaiI-adress; Iäs gärna den så fort du kan. :)

    Mvh

    ANNA ;)