A
    Hej!
    Är intresserad i att studera utomlands i framtiden, antingen under gymnasiegången eller efter gymnasiet. Hur funkar det med de Svenska betygen? Hört att de måste konverteras och sånt. Vet att många skolor erbjuder en internationell utbildning såsom IB eller Campbridge exam, men de har inte den linje jag vill gå (Natur/musik), är det bra att välja den internationella utbildningen ändå?

    Vissa skolor erbjuder utbytesstudent år i annat land, kan det påverka mina förutsättningar i framtiden för att studera utomlands, eller påverkar det bara mig och min egen utveckling?

    Hjälp D:

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, pluggar du under tiden du går på gymnasiet så går du om året du missat när du är tillbaka så där behövs inga betyg översättas. Du tar då ett studieuppehåll från den svenska skolan.

    Att ha pluggat utomlands ses ofta som en merit och kan absolut ge värdefull erfarenhet som också såklart är bra för din egen utveckling både socialt och kunskapsmässigt - och visst kan det ge bra referenser till vidare studier utomlands om den skola du söker utomlands kräver det.

    Du behöver inte ha pluggat IB för att sedan söka dig utomlands - många gör det även utifrån andra gymnasieprogram.

    /Lena, Syv