Sofie
    Går i planerna för att läsa upp kurser på komvux, men vill ha många dörrar öppna efteråt. Så undrar vilka kurser som är vanligast att man behöver? Jag har gått handels- och admin plus läst till matte 2. Ska läsa Engelska och Samhällskunskap 1a2 också, men ska jag passa på att läsa andra "bra att ha" kurser också?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sofie,
    för att bli behörig att läsa på högskolenivå bör man ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET FÖR HÖGSKOLESTUDIER samt ofta några kurser för Särskild behörighet /dvs för just den utbildningen/.
    Grundläggande behörighet får du om du tar Gymnasieexamen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram eller Yrkesexamen /med tillägg av Svenska 3 & Engelska 6/.

    De "bra" kurserna är de som är obligatoriska för att få ut Gymnasieexamen. Sedan är det OLIKA kurser som krävs för Särskild behörighet till olika eftergymnasiala utbildningar.
    Eftergymnasiala utbildningar finns även på andra ställen än på högskolan/Universitetet. Se till exempel på www.yhguiden.se /Yrkeshögskoleutbildningar som har generösa behörighetskrav och man kan till vissa utbildningar få behörighet även utan gymnasieexamen/.

    Ang. läsa på KomVux: om du är 18 år så är du för ung och blir hänvisad till gymnasieskolan. Undantag är de personer som redan har Gymnasieexamen, då kan man läsa på KomVux även om man är under 20 år.
    Har du Gymnasieexamen eller Yrkesexamen? När fyller du 20 år - vilket kalenderår?

    Om du återkommer med svar på de frågor som jag ställde nu, kan jag ge dig ett bättre svar.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV