Elev
    Hej!

    Jag skulle vilja fråga er om prövningar. Jag letar efter kommuner som har distansprövning på NTI skolan.

    Jag pratade med NTI-skolan och de hjälpte mig inte och jag letade mycket men utan resultat :(

    Kan ni hjälpa mig?

    Tack på förhand,

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Leen!
    jag är mycket osäker på vad du tänker på när du skriver "distansprövning på NTI skolan". Prövningar görs inte på distans, utan endast på plats, det är i alla fall vad jag känner till.
    Om du vill studera på distans och söker efter distanskurser att läsa - då är det inte en fråga om prövning. Och varför begränsar du din fråga till just "NTI"? Om du vill studera eller göra prövning på eller via NTI då borde de som jobbar på NTI kunna ge dig svar om vad de erbjuder och inte erbjuder. Jag jobbar inte på NTI. Och jag förstår inte riktigt om du vill hitta möjlighet att göra prövning (i så fall i vilken kurs) eller om du vill studera på distans?

    Prövning
    Vad gäller Prövningar så har hen som inte är gymnasieelev rätt att göra prövningar i alla de olika svenska kommuner. Prövningar måste erbjudas i de kurser där undervisning finns pågående. Prövningar görs inte på distans (i alla fall vad jag känner till - har du annan information var god uppge varifrån du fick den info - vi på FRåGA SYV vill också lära oss mera och hålla oss á jour! :)

    Läsa på distans
    Vad gäller läsa på distans så beror det på vilken nivå eller skolform du vill läsa på distans inom. Gäller det gymnasiala kurser, då är det komvux i din kommun du bör vända dig till (med "din kommun" menar jag där du är Folkbokförd). Man bor inte alltid i den kommunen där man är folkbokförd men man bör i alla fall vända sig till komvux i sin kommun om frågan gäller att läsa gymnasiala kurser. Gäller frågan att läsa på grundskolenivå, så har man rätt att läsa i alla de olika svenska kommuner men grundskolekurser ges, som regel, inte på distans, utan på plats ("bundet").

    Hänvisningar/lästips
    https://www.framtid.se/studier/komvux
    https://www.fragasyv.se/info/provning