Elev

    Hej, jag går nu i tvåan och redan nu vill jag liksom ha någon aning om vad jag vill studera. Gymnasievalet var inte så lätt för mig så kan någon leda mig till ett ställe där jag kan börja sökandet. Jag själv hade gogglat runt litegran men kom ingen vart. Vad ska man tänka på görat och främst?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Börja gärna med att titta på Olika vägar att gå Efter gymnasiet: studier är en av de vägarna, men det finns även andra!
    Och tänk på att även studier finns inom olika skolformer, inte endast inom högskola-universitet. T.ex finns många Yrkeshögskoleutbildningar. Eftersom du frågar om högskola-universitet (specifikt) så är deras gemensam webbplats: www.studera.nu och ansökan gör man på www.antagning.se (men utbildningsutbud fastställs tills anmälningsperiod börjar, alltså endast några mångader innan utbildning börjar).
    ***
    Bra att veta är också att man kan (och enligt min mening, Bör) söka till olika utbildningar och även samtidigt söka jobb - på en och samma gång, när man går sista terminen på gymnasiet! skillnaden mot gymnasieval är den att det finns ingen garanti på att få utbildningsplats efter gymnasiet.
    Söker man till en utbildning och inte kommer in, så står man då utan sysselsättning och utan inkomst. :( Därför råder vi söka till många olika utbildningar och även söka flera olika jobb - samtidigt.
    Vilket jobb kan man få direkt efter gymnasiet? Kika på framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken