Henke

    Hejsan, Jag undrar dels var psykologer kan jobba samt var man bör jobba som psykolog om man vill tjäna mycket pengar? Tack på förhand för svar. Mvh, Henke

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Psykologer, i Sverige, gör utredningar och föreslår åtgärder inriktade på individer, grupper, organisationer och fysisk miljö. Psykologer kan arbeta inom alla de olika verksamheter: från statliga myndigheter, kommuner och landsting till den privata sektorn. Kika gärna på Framtid.se/yrke/psykolog där du längre ner i presentationer även ser annonser om lediga jobb: se vilka arbetsgivare som annonserar om att anställa psykologer.
    Du får också gärna ställa dina frågor till Psykologförbundet.
    Vad "mycket pengar" är kan vara olika för olika personer.... . Vad gäller löner så är det en svår fråga att besvara. Löner inom samma yrke kan variera ganska mycket, beroende på olika faktorer: i vilken del av landet man jobbar, om man jobbar för en privat eller för en offentlig arbetsgivare och även på hur duktig man är på att löneförhandla.

    Studie- och yrkesvägledare