Helena9w730

    hej jag går på vård och omsorg programmet i första året och jag tänkte fråga om APL platserna just nu har jag gåt en månad i ett äldreboende och jag tyckte att det var väldigt svårt inte för att jag inte kan lära mig utan att min hanledare sätter för mycket press på mig och gemför dens 10 års enfarenhet med min alltså att handledaren vill att allt ska vara perfekt och det går inte eftersom att dem sliter sönder mig på praktiken dessutom är hanledaren väldigt otrevlig och säger mina svagheter till alla som jobbar i äldreboendet och det tycker jag är fel för att en vuxen människa borde veta vad som är rätt och fel och just nu är jag osäker om min hanledare kommer ge mig rätta betyg för handledaren värkade inte ens veta vad jag ska ha för kunskaper när jag ska ut där ifrån och nu känns det att det förstörde en hel månads praktik min fråga är är det mitt fel att jag inte kan få betyg eller är det min strikta handledares fel.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tycker det är väldigt olyckligt att du upplever din APL-tid på det sättet som du gör. Du har rätt att känna det du känner; dina upplevelser är rätt för att det är så du upplever det. Jag förstår att du inte trivs med att ha din handledare och jag föreslår att du pratar med din klasslärare/mentor och med kuratorn på din gymnasieskola och förklarar situationen. Jag hoppas din skola kan komma med en bra lösning, t.ex att du byter handledaren och kanske ska fortsättningsvis ha APL på en annan arbetsplats, så att du slipper träffa din före detta handledaren helt och hållet. Ingen är perfekt och alla kan göra fel och det gäller bland annat mig, dig och din handledare. De felen som kan rättas bör rättas. Ingen kan dock "hoppa tillbaka i tiden" och "radera" den "olyckliga månaden" som du upplevde på praktiken (APL).
    Både din klasslärare/mentor och kurator kan ta frågan vidare till rektor på din skola. På varje skola är det rektorn som är ytterst ansvarig.
    Jag hoppas och tror att din situation med APL kommer att lösas på ett bra sätt och snarast möjligt. Ta tag i detta och prata med personal på din skola så fort du får chansen. Jag ser att du är 17 år och med det icke-myndig. Kanske är det en bra idé att boka ett möte där även dina vårdnadshavare närvarar + skolans personal och så klart du själv. Du berättar hur du upplever din tid på arbetsplatsen och gör det klart för personal på din skola att du upplever situationen som både mycket obehaglig och ohållbar. Dina vårdnadshavare får "backa upp dig" - det är deras rättighet men även deras skyldighet. I "lagens ögon" är du, i Sverige, "ett barn" fram till den dagen du fyller 18 år.
    Som du förstår, så har inte jag bevittnat det du berättar om men så som du återger vad som försegår på din APL, så låter det väldigt märkligt och orättvist mot dig. Jag tycker inte du ska behöva stå ut med den sortens "behandling" utan behöver stå upp för dig själv. Om du orkar och "vågar" kan du börja med att prata med din handledare som behandlar dig på ett så "konstigt sätt" men om du inte vågar eller vill konfronteras med handledaren, så har jag förståelse för det och i så fall gå du direkt vidare mot att prata med personal på din skola.
    Du får om du vill visa detta svar från mig om du tror det blir till hjälp/stöd för dig.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till!
    Återkom gärna och berätta hur det går!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Helena9w730 : hej jag har pratat om det här med min mentor i gymansiet och då tyckte hon att jag inte borde gå genom det här och eftersom att jag har bara två praktik dagar kvar sa hon att jag skulle kunna stanna för att jag inte behöver gå genom sånt två dagar till men just nu är jag orolg för mitt betyg och jag undrar om jag kommer få rätta betyg fast att jag försökte allt jag kunde i min praktik
    • Milla : Vad gäller betygssättning så kan en SYV, tyvärr, inte hjälpa till med information och svar; detta för att SYV sätter inte några betyg och saknar kompetens i den frågan. Betygssättningen är lärarens kompetens. På varje skola är det, dock, rektorn som är ytterst ansvarig, så du kan också vända dig till din skolans rektor. LYCKA TILL!