Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag kan inte svara på din fråga - kontakta skolverket och be att få ställa fråga till en jurist ang.om en skola har rätt att kräva ditt personnummer av dig.
    Du kan ringa till skolverkets upplysningstjänst - tel.nr 08-52733200.
    Jag tänker annars så här: i personnumret ser man direkt exakt hur gammal du är. På ditt personnummer kan gymnasieskola snabbt och lätt få fram uppgifter om dina tidigare betyg (betygen är "allmänna handlingar", ej hemliga, i alla fall vad jag vet...).
    Det är annars, tyvärr, inte så svårt att få fram uppgifter om folks personnummer... så, vill man få tag på ditt personnummer, så kan man nog det (tyvärr, alltså).
    Du kan fråga den gymnasieskola som kräver dig "på ditt personnummer" varför de behöver eller vill ha uppgifter om ditt personnummer. Se också om det är en obligatorisk "fält" i formuläret.. det kanske är frivilligt att skriva in sitt personnummer där? Se också om det går att skriva in endast ditt födelsedatum, ej de sista fyra siffror...
    Det är tyvärr endast ett sådant "vagt" svar jag kan ge dig... Jo, förresten, se i slutbetyget från grundskolan - jag tror du kommer att se att hela ditt personnummer står där och ditt slutbetyg från grundskolan är inte hemligt, alla som vill har rätt att titta på det (i alla fall enligt vad jag tror gäller...). Betygen är ju inte hemliga.
    På webbplatsen Riksarkivet.se  läser man bland annat: "Skolbetyg är allmänna handlingar, och vem som helst kan beställa fram betyg från arkiven. Journalister brukar t ex ofta vilja se på nytillträdda ministrars skolbetyg."
    Hänvisning/lästips:
    riksarkivet.se/skolbetyg

    Studie- och yrkesvägledare