Rose

    Jag går åk 3 på gymnasiet och jag har funderat om att byta till sva sedan åk 1 men tog aldrig tag i saken. Jag har läst lite på olika hemsidor och skolverket och det står att personer som inte har svenska som modersmål har rätten till att byta. Jag har skrivit till min svenska lärare och jag fick bekräftelse av henne att jag fick göra det, har också pratat med läraren som undervisar svenska som andraspråk och hon sa att hon är villig att ha mig som elev i hennes klass. Men beslutet skulle tydligen tas av rektorn och hon nekar till det, jag förstår inte varför. Jag har rätten till det ju?

    Min vän som läser på en annan skola, fick byta från sve till sva på samma dag och det var inga problem. Hur ska jag kunna argumentera för detta?

    • Daniel : Vilket gymnasieprogram läser du?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Fattamah,
    svar på din fråga kan bero på vilket gymnasieprogram du läser.

    Svenska som andraspråk i gymnasieskolan regleras i 4 kap 11 § gymnasieförordningen: "En elev som har ett annat språk än svenska som modersmål får läsa svenska som andraspråk som gymnasiegemensamt ämne i stället för svenska". Om det i ditt program ingår svenska 3 (eller svenska som andraspråk 3) inom "gymnasiegemensamt" vilket det gör på de högskoleförberedande program, då har du rätt att läsa svenska som andraspråk 3 i stället för svenska 3. Du kan i så fall hänvisa rektorn till att läsa i 4 kap 11 § gymnasieförordningen. Vad skulle ev kunna utgöra ett hinder är att skolåret har nu pågått i ett antal veckor, och rektor kan säga till dig att du skulle ha bytt innan kursen började, eller under de första dagarna på läsåret. Om huruvida eleven har rätt att byta från svenska till SAS, svenska som andraspråk "mitt i kursen" kan inte jag svara på.
    Du kan själv ringa till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200 och ställa din fråga där.