Linda

    Jag undrar vilka högskoleutbildningar/universitetsutbildningar som kräver psykologi 1, 2a och 2b. Ni har tidigare skrivit att: "så vitt jag vet" krävs det inte psykologi för några utbildningar... i en annan fråga/svar som jag har sett här. Jag vill ha reda på varför detta ämne finns som obligatoriskt i vissa program på gymnasiet? Förr krävde polishögskolan psykologi väl? Varför har man tagit bort det? Tack på förhand?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    att psykologi skulle vara ett obligatoriskt ämne på gymnasiet är "sanning med modifikation".
    För det första så ingår det ämnet inom programgemensamma ämnen eller inom inriktning på få gymnasieprogram
    och
    för det andra, så kan rektor genom beslut om Individuellt anpassat program ersätta kurser i psykologi med andra kurser.
    Läser man mot examensbevis på komvux behöver man inte alls läsa psykologi. Det kan också vara så att psykologi ej erbjuds på komvux i alla kommuner.
    I VO, SA och EK ingår psykologi 1 som en kurs inom programgemensamma ämnen och med är är obligatorisk för alla elever på SA och EK, oavsett inriktning och för alla elever på VO då programmet saknar inriktningar (och detta gäller i alla andra fall än när det finns beslut om Individ.anpassat program), vilket man kan se i programplanen för EK och i programplanen för SA.
    På HU ingår psykologi 1 som en kurs inom inriktningen Kultur och med det blir obligatorisk för de som läser den inriktningen. Se programplan för HU.
    På EK ingår psykologi 2a som en kurs inom inriktningen Juridik och med det blir obligatorisk för elever som läser den inriktningen. Se programplan för EK.
    Programplan för VO finns att se här.

    Allmänt gäller
    Behörighet som krävs inför utbildningar förändras - av olika anledningar. Exakt varför psykologi ej krävs inför polishögskolan och någon utbildning på svenska högskolor och universitet, kan vi på FRåGA SYV inte svara på.
    Det inte omöjligt att godkänt betyg i någon eller några kurser i psykologi på gymnasial nivå kommer i framtiden börja krävas inför någon eller några eftergymnasiala utbildningar.