Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om antagningsgräns till en gymnasial utbildning överstiger 340 betyder det att antagningsgprover, auditions, uppspelningar eller dylikt har användts och då sätter man poäng även på det som sedan plussas på till de "betygspoängen" man får på sina betyg i Slutbetyget från grundskolan.
    Det är inte alla ES/teater utbildningar på gymnasiet som använder sig av sådana "arbetsprover", men många.
    ... det finns i Sverige cirka 50 gymnasieskolor som erbjuder gymnasial utbildning ES/teater. Och vissa av dem använder auditions som urvalsmetod, och andra - inte (och antar endast på betygen).
    Du kan se en lista på skolorna som erbjuder ES/teater från hösten 20201 - här.