Elsamedfrågor

    Hej! Jag har läst natursam och räknat ut att min merit är 18,74 ink 1,5 extra merit från spanska 3(0,5) och eng 7(1,0). Jag vill söka ”Kandidatprogram i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik” vid Uppsalas universitet (intagning 20,65 b11). Eftersom programmet bara kräver grundläggande behörighet + eng 6, kommer jag då få 1.0 extra merit för matte 2c och 3c som jag läst, vilket då skulle höja min merit till 19,74 i den sökgruppen? Detta är ju avgörande för vad/om jag ska läsa upp. När jag sökte litteraturvetenskap A, vilket jag läser nu, var nämligen min merit 19,74 i den sökgruppen och jag gissar att den extra meriten kom från matte 2 och 3. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Jo, det stämmer att man får meritpoängen från matematik 2 och högre kurser när man söker till högskole-universitetsutbildning som ej kräver matte för särskild behörighet. Skulle du däremot söka till utbildning som leder till yrken som Fastighetsmäklare eller Civilekonom (som kräver matte 3) då skulle du inte fått meritpoängen för lägre kurser än matte 4, 5 och specialisering. Så, jag tror du har förstått hela systemet/upplägget kring meritpoängen alldeles rätt! Men kika gärna på gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare