anonym 1995

    Hej ! Jag skulle vilja läsa antingen till logoped eller socionom, men förstår inte varför de krävs matte 2? mycket av utbildningarna bygger på att läsa och söka och reflektera och skriva. Jag har svårt för matte! Ifall en skulle läsa till tolk eller teckenspråkstolk och söka till logopedprogrammet genom erfarenhet. Skulle programmet godkänna mig och ge mig en plats? För utbildningen handlar mycket om språk och utreda läs och skriv svårigheter. Jag är en lugn och trevlig och social person, som har träffat olika människor och träffar. Finns det en liknande väg till socionom programmet också? Jag är en person verkligen brinner för att hjälpa andra och tror att det alltid finns en mening med livet och kunna se framåt. Att tänka positivt och kämpa. En människa kan antingen vara ens egen fånge eller det motsatta!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    reglerna och behörighetskraven är inte alltid logiska och rättvisa... Oavsett vad du eller vi på Fråga SYV tycker, så antar inte svenska högskolor och universitet någon som är obehörig. Om det krävs godkänt betyg i matte 2, då är lägsta kraven att man har godkänt betyg i matte 2a. Oavsett, om hen som söker har högsta betyg i alla andra kurser och jobbat med relevanta arbetsuppgifter i många år, så kommer hen bli "bortsorterad" och få svar OBEHÖRIG om hen inte har godkända betyg i alla kurser som krävs för behörighet. Varför just matte 2 krävs inför utbildningar som leder till yrken Logoped och Socionom, kan inte vi här på FRåGA SYV redogöra för. Att få svar på frågan varför just den kursen krävs kommer, dock, inte hjälpa dig komma in på en utbildning; du måste få godkänt betyg i matte 2a (som lägst E) och även för övrigt uppfylla alla behörighetskraven. Detta för att obehöriga ej kan antas till svenska högskole-universitetsutbildningar. Vi kan tycka att det är orättvist och "fel" eller tycka precis vad vi vill... men det finns inte någon väg runt detta - vad jag vet så kan inte högskola-universitet bortse från behörighetskraven och inga undantag kan (på den punkten) göras.
    Det finns jättemånga olika yrken och olika arbetsmöjligheter... Över 2.ooo yrken finns beskrivna på sajten www.framtid.se - och du får gärna kika på många yrkespresentationer. Du kan t.ex börja med de som är "liknande yrken" till Logoped och Socionom
    Du kan börja med att kasta ett öga på följande yrken (yrkesnamn är klickbara länkar som leder till respektive yrkesbeskrivning) - se nedan:

    Beteendevetare

    Drogförebyggare

    Etableringslots

    Frivårdsinspektör

    Fältarbetare

    Kriminalvårdare

    Kvalitets- och etikrådgivare

    Samhällsvetare

    Samhällsvägledare

    Social brobyggare

    Socialadministratör

    Socialpedagog

    Studie- och yrkesvägledare, SYV

    Sångpedagog

    Studie- och yrkesvägledare
    • anonym 1995 : Jag har trott att det finns andra vägar. Jag vet att det finns ujiken, pil och flera om man inte har tillräckligt med höga betyg. Varför står det på universitets sida rell kompentens eller en annan väg, för att få plats i utbildning?
    • Milla : Reell kompetens eller "en annan väg" handlar endast om att påvisa att man har Grundläggande behörighet även om man inte har examensbevis från gymnasiet. Särskild behörighet måste man ändå ha + göra högskoleprovet för att ha högskoleprovsresultat för att ha någonting att konkurrera med om utbildningsplats. Är man behörig deltar man i konkurrensen om utbildningsplats. Att man är behörig betyder endast det att man gör ansökan i tid och deltar i konkurrensen. Sedan är det många som förlorar i konkurrensen och inte får någon utbildningsplats. Alltså, "bara för att" man är behörig betyder ju inte alls att man får utbildningsplats. UJIK-en tar endast cirka 20 sökande in (de som uppvisar mycket högt resultat i slutet av kursen); av jättemånga som läser UJIK kan endast cirka 20 st. komma in på Lunds universitets juristprogrammet. Det är ett alternativt väg in... svårt att uppvisa så högt resultat som ger plats i UJIK-en. PIL som du också nämner i din kommentar handlar om att man har ganska högt resultat på högskoleprovet men inte så högt att man får plats på läkarprogrammet på Karolinska Institutet. Då kan man genom tester och intervjuer försöka bevisa att man är extra-lämplig för just läkaryrket (man måste dock vara behörig och även ha ganska högt på högskoleprovet för att ha chansen att bli utvald att delta i AU-urvalet). AU-urvalet öppnas ibland till några få universitetsutbildningar. Varje lärosäte bestämmer självt om de vill öppna för AU-urval. För lärosätet innebär det mycket extrajobb att genomföra AU-urval (det är tids- och resurskrävande process). Det är långt ifrån alla utbildningar som kommer att överväga att öppna för AU (som sagt, väldigt resurskrävande process och inte alls säkert att just de extra-lämpliga för yrket kommer in på utbildningen den vägen).