Alma
    Hej, ja som rubriken säger, varför måste man gå på öppet hus? Det är ju inget måste men man borde då det är bra. Men varför? Jag vet att man ser stämningen, skolan osv. men det är ju egentligen bättre att skugga för då ser man hur de jobbar osv. Varför är det bra och vad måste man kolla extra bra på?

    Tack i förhand! :)
    • Julia : Helt frivilligt att gå på öppna hus! Men kan vara bra att gå - man kan få veta något som man inte ens tänkt på att fråga efter och som kan vara bra att känna till. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alma!
    Det är frivilligt att gå på Öppet hus.
    Det är dock bra att både gå på Öppet hus och "skugga"... både och, alltså.
    Om man går på öppet hus kan man ställa frågor till lärare och rektor. Den möjligheten finns sällan när man "skuggar". Rektor kanske inte ens är på skolan den dagen, utan är kanske på någon konferens i en annan stad.
    På öppet hus får du träffa lärarna, Syv, rektor, skolsköterska - och kan höra på andras frågor. Du kanske får höra svar på andras frågor som också är intressanta för dig, frågor som du kanske inte ens tänkte på att ställa...
    Se på http://www.fragasyv.se/info/ga-pa-oppet-hus-pa-en-gymnasieskola där vi tipsar om vad man kan tänka på och fråga om när man går på Öppet hus. Alla "blåa ord" i texten där är klickbara länkar.

    Ha det bäst & lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA