Esther
    Hej!
    Jag ställde en fråga förut om vad som skulle hända om jag gjorde en prövning i matte 1b (som jag läst tidigare). Då fick jag svaret att jag borde läsa matte 1a istället för att det var lättare. Men jag har inte läst matte 1a... betyder det att jag måste läsa den kursen då? Istället för att bara göra en prövning? Och i så fall, kan jag använda det betyget från matte 1a för att söka ekonomiutbildningar och juristutbildningar? Jag trodde att man var tvungen att ha läst b kurserna.

    (Jag har läst matte 1b 2b och 3b)

    Med vänlig hälsning, Esther

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Esther,

    matematik 1a, 1b och 1c är i princip "samma kurs"; dock a-kurs är lite lättare än b-kurs och c-kurs är svårast. Och så är b-kurserna inom matte lite mer inriktade på ekonomi och c-kurserna - på naturvetenskap.
    a-kurserna (1a är obligatorisk och 2a - valbar) läses på gymnasiets yrkesprogram och är lite "lättare"/enklare än motsvarande b- och c-kurser på samma nivå.

    Prövning
    Du kan givetvis göra prövning i matematik 1b. får du A-betyget i matematik 1b, så skulle du inte vinna ngt på att i stället föra prövning i matematik 1a.
    Det är fördelaktigt för dig att göra prövning i en lättare kurs då det är lättare att få högre betyg. Och det är det högre betyget i vilken av de här kurserna som helst: matematik 1a, 1b eller 1c som kommer att räknas in i ditt jämförelsetal (detta för att det "motsvarande kurser", alltså det är "i princip samma kurs").

    Läsa på komvux
    Om komvux tar in dig på att läsa (vilken kurs som helst) - då är det jättebra! Det är nästan alltid lättare att få högre betyg i slutet av en kurs än genom prövningen.

    Vänligen
    Julia