Ingrid4321

    Hej! Jag läser just nu till HR och är inne på mitt andra år. Jag har genom programmets gång funderat starkt på att kombinera HR med något annat. Jag har funderat på civilekonom utbildningen med inriktning mot antingen marknadsföring eller management. Det lutar mest mot marknadsföring eftersom att det passar mig mer intressemässigt och har att göra med människopsykologi plus är mer kreativt. Min fråga är om detta ens är en bra kombination? Vart kan man ens komma med detta? Management går mer i hand med HR, men är inte så säker på det.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att kombinera HR med marknadsföring är definitivt en intressant och potentiellt mycket fördelaktig kombination. Båda områdena involverar människor på olika sätt och kan komplettera varandra väl. Att förstå människors beteenden och psykologi kan vara mycket fördelaktigt inom marknadsföring, särskilt när det handlar om att skapa kampanjer, göra målgruppsanalys och att kommunicera effektivt med olika grupper.

    HR och management går ofta hand i hand eftersom HR-funktionen ofta samarbetar nära med företagsledningen och är involverad i strategiska beslut. Å andra sidan kan marknadsföring också vara en del av företagets övergripande strategi, och kombinationen av HR-kunskap och marknadsföringsinsikter kan göra dig till en värdefull tillgång för att utveckla och genomföra affärsstrategier som involverar både personal och marknad.

    Med en kombination av HR och marknadsföring kan du hitta möjligheter inom områden som employer branding, där du kan använda din marknadsföringsexpertis för att stärka arbetsgivarvarumärket och attrahera talanger till organisationen. Du kan också utforska roller inom personalutbildning och utveckling där du kan tillämpa marknadsföringsprinciper för att skapa effektiva utbildningsprogram.

    Du kan också överväga roller inom rekrytering och personalhantering där kunskapen om marknadsföring kan hjälpa dig att attrahera rätt talanger och skapa effektiva strategier för att behålla och utveckla personalen. Kika gärna på framtid.se/yrke/rekryterare och framtid.se/yrke/headhinter

    Jag tänker och så här: om du börjar jobba som marknadsförare och vill sedan bli teamledaren eller chef för t.ex marknadsavdelningen, så får du mycket bättre möjligheter att bli det om du har utbildning inom HR.

    Slutligen är det viktigt att komma ihåg att din personliga passion och intresse är avgörande. Om marknadsföring är det område som lockar dig mest och där du känner att du kan blomstra och göra stor skillnad, kan kombinationen av HR och marknadsföring vara en utmärkt väg att följa. Utforska möjligheter, gör praktik eller ta del av projekt som ger dig insikter i båda områdena för att avgöra vad som passar dig bäst.

    Studie- och yrkesvägledare