Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om antal behöriga sökande visar sig bli färre än platser på utbildningen, brukar i så fall möjlighet att göra SEN ANMÄLAN öppnas och då är det först-till-kvarn principen (man måste vara behörig men de som anmäler sig först kommer in först). Om ingen Sen Anmälan öppnas på någon av utbildningarna som du vill komma in på, då får du ansöka nästa gång som ansökan öppnar för de utbildningar som du vill komma in på.
    Du får gärna kika på utbildningar inom andra skolformer, t.ex KKU, Yrkeshögskola, folkhögskola och privata skolor. Det är fördelaktigt att samtidigt också söka jobb, för att i fall man ej kommer in på någon utbildning så kanske man får jobb och kan jobba ett tag innan möjlighet ges att söka till utbildningen/utbildningar nästa gång.
    Man får söka utbildningar inom olika skolformer samtidigt och även söka många olika jobb samtidigt också! Och det är smart att göra så, för att inte hamna i en situation då man är utan någon utbildningsplats och utan jobb (alltså utan sysselsättning och utan inkomst).

    Studie- och yrkesvägledare