Alexander
    Hejsan, jag förstod inte direkt hur man utökar kurser, är det någon som gör det åt mig för att göra mitt meritvärde så maximalt som möjligt? (Läser 2800 poäng)

    Isåfall kommer denna person t ex att inte räkna med tre kurser i snittet som jag har lägst betyg i, t ex Ma5(valbar) och Programmering(programfördjupning) plus en till?

    Eller ska jag utöka kurserna själv?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, anledningen till att elever ibland utökar kurser är;

    1. Man vill läsa en kurs som ger meritpoäng. Kursen räknas då alltid med i jämförelsetalet.

    2. Man vill läsa en kurs för att få mer fördjupad kunskap inom ett visst område. En kurs som inte ger meritpoäng räknas då bara med i snittet om den krävs för sökt utbildning på universitet/högskola

    3. Man kanske utökar med idrottskurser efter de obligatoriska idrottskurserna är över eftersom man vill röra på sig mer.

    Det är alltså inte för att undvika F i kurser som man väljer att läsa extra utökade kurser även om man kan förbättra jämförelsetalet med meritkurser. Man ansöker ofta via en blankett på skolan. Det är sedan rektor som beslutar om man får läsa den utökade kursen eller inte. /Lena, Syv
    ....det jag försöker förklara är att det inte automatiskt räknas bort kurser med lägst betyg bara för att du utökat. Jag tror det bästa är att du bokar en tid med din Syv på skolan eftersom hen kan ha en bättre helhetssyn på din studieplan - det är svårt för mig som inte har det att förklara skriftligt tyvärr.../Lena, Syv
    • : Det jag menade var att om jag har 300 poäng för mycket, kommer någon räkna bort 300 av de lägsta poäng man har så snittet ökar?