Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jelena!
    enligt tidigare svar vi fick från CSN, så är det så här: utbildningar på eftergymnasial nivå är det högskolerådet som bedömer, och utbildningar på lägre nivå är det CSN som granskar och bedömer om de kan föras in på listan över de så kallade "studiemedelsberättigade utbildningar". Viss information som är relevant till den frågan du ställer nu, finns på csn.se/fragor-och-svar/vilka-utbildningar-ger-ratt-till-studiemedel/krav-pa-din-utbildning-for-att-den-ska-ge-ratt-till-studiemedel men annars kontakta CSN som just är rätt instans vad gäller frågor om olika former av studiestöd, bl.a studiemedel.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej. Vi har idag fått svar från CSN om att för att CSN ska kunna föra in utbildning på listan över studiemedelsberättigade utbildningar, är ett av villkor att utbildningen står över Statlig översyn. Därför är mitt råd att om ni vill skapa en utbildning som blir studiemedelsberättigad, bör ni samarbeta med skolverket, komvux, folkhögskolan (folkbildninsrådet) eller MYH, myndighet för yrkeshögskola.