Filip
    Jag vill vill bli läkare men jag känner att jag är mer intresserad av det humanistiska programmet än naturprogrammet. Är det dåligt att satsa på att gå ett naturvetenskapligt basår sedan efter gymnasiet för att gå behörighet till läkarprogrammet om jag går det humanistiska programmet? Jag kanske istället bör gå naturvetenskap och lägga till ämnen som rör vid det humanistiska programmet? Jag är rädd att jag ska göra ett beslut jag ångrar sedan.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    På HU blir du inte behörig till läkarprogrammet- det vet du redan. Dessutom är det inte säkert du blir direktbehörig till naturvetenskapliga basår heller. På HU ingår endast matte 1b och om du inte kan läsa matte 2 som valbar kurs, blir du inte behörig till basår på högskolenivå. Ibland kräver basåren även matte 3 godkänt.
    HU finns på få gymnasier, t.ex i Skåne endast på de här skolorna, jag ser 3 st: Gymnasieguiden.se-hu-skane

    I vilket fall, kommer möjlighet att komplettera finnas t.ex på komvux och folkhögskola. Dock tänk på utbildningslängd:6 år på läkarprogrammet & innan det minst ett läsår att komplettera-kan bli så att du får komplettera i tre terminer eller två läsår. Så, det kommer dröja 7-8 år innan du efter gymnasiet blir läkare.

    Studier i humanistiska ämnen krävs inte för behörighet till läkarprogrammet så du behöver inte de Betygen. Studera kan du i så fall på egen hand- läsa om ämnen som intresserar dig.