Ida

    Hej jag går mitt första är på barn och fritidsprogrammet och har valt den pedagogiska inriktningen. Men jag vet inte om jag har valt rätt. De står mellan sociala och pedagogiska. Det som får mig att tvivla är att jag vill hellre jobba som barnskötare än assistent. Men jag tycker att ämnena i den sociala inriktingen verkar mkt roligare. De ämnena intresserar mig mer än att lära mig om barns växande tex. Jag tycker dessutom de känns som att den sociala är mer bred och de är bra för mig eftersom att jag vill utbilda mig till något annat efter eftersom jag inte är nöjd med linjen. Efter studenten vill jag hellre ha arbetsrollen barnskötare men jag tror jag har mer nytta av de sociala ämnena. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra hjälp!?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    du kan välja den "sociala inriktningen" och ändå få jobb som Barnskötare. Det spelar i princip ingen roll vilken inriktning på BF man läser, i alla fall inte för möjlighet att få jobb på en förskola (i allra de flesta fallen). Detta beror på att Barnskötare är ett icke-reglerat yrke, där arbetsgivaens bedömning gäller (finns ännu inga legitimationer, certifikat eller lisenser som skulle krävas för att få jobba som barnskötare; arbetsgivare får anställa med vilken utbildning som helst).
    De flesta arbetsgivae lusläser inte examensbeviset, alltså kursinnehåll i det. Får du examensbevis från BF, så är det "bra nog" för de flesta arbetsgivare som anställer på en förskola, men problemet är att vissa kommuner bestämmer att anställa (i alla fall tillsvidare) endast legitimerade Förskollärare. Och barnskötare kan i vissa kommuner endast (i bästa fall) få vikariat eller "timmar vid behov".
    Bestämmer du dig för att söka till högskola och läsa till förskollärare, kommer det inte spela ngn roll vilken inriktning på BF som du läste.
    Men jag tänker också på praktiken (APL). Det finns, enligt min mening, en fördel att gå på APL på en förskola: du får testa jobbet på en förskola och du kanske också kan "få in foten" på den förskolan där du är på APL, eller via den förskolan (om du får fina referenser); så fråga dina lärare om det skulle vara möjligt för dig att gå på APL på en förskola, även om du läser den sociala inriktningen på BF.