Emelie
    Hej, jag har tidigare gått en spetsutbildning i franska på Franska Skolan, vilket betyder att jag har läst steg 3 och steg 4 i franska. Trots att jag visste att jag inte kunde fortsätta med franskan på Norra Real valde jag ändå det som mitt förstahandsval. Jag tyckte verkligen inte om skolan i början och ville desperat byta tillbaka till Franska Skolan. Det fanns en plats för mig där och efter att ha gått på Norra Real gick jag till Franska skolan, utan att ha lämnat in avslutnings blanketten på Norra Real.

    Jag ville byta tillbaka till franska skolan för att där kan jag läsa franska på min nivå, och ett till språk, vilket jag tycker är kul. Jag gick min första dag på Franska skolan i fredags men eftersom det inte var jättekul vet jag inte nu vilken skola jag ska välja att gå på.

    Jag tyckte mer om min klass på Norra Real, men på Franska Skolan kan jag läsa den utbildning jag vill. Mina föräldrar låter mig bestämma helt själv hur jag vill göra, men jag har ingen aning.

    Jag har jättemycket ångest över hur jag ska göra, ska jag välja den skola med trevligast människor, eller den där jag kan läsa franska? Skulle det vara en stor fördel att ha läst franska till steg 6 eller 7 efter gymnasiet? Snälla hjälp mig så snabbt som möjligt!! Hur ska jag göra?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emelie!
    Det är ett svårt och viktigt beslut du måste ta nu och jag förstår att du är orolig och osäker. Du vill fatta rätt beslut.
    Jag råder dig även ta hänsyn till avstånd mellan din bostad och skolorna. Mycket tid går åt att pendla på tre år!
    Ang. Franska - vad är dina planer efter gymnasiet? Om du t.ex vill satsa på att bli EU tolk där mycket djupa kunskaper krävs i de språk som du ska tolk mellan, är det bäst att gå på franska skolan men om du kan fortsätta läsa franska ändå ( t.ex på egen hand eller på en kvällskurs) så kanske det är helt ok att läsa på norra real.
    Om du berättar om dina planer efter gnasiet, lovar jag återkomma inom kort med ett nytt svar.
    Vi hörs!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för det snabba svaret!! Jag har inga speciella planer efter gymnasiet, och har inte planerat på att bli tolk eller likande... Men jag antar att det aldrig skadar att kunna många språk oavsett vad jag skulle vilja jobba med? Båda skolorna ligger relativt nära mig och varandra, så avståndet är inget som jag behöver ta hänsyn till... Angående kvällskurser i franska, hur skulle jag göra då och skulle det vara lika bra som att ha läst det på gymnasiet?
    • Milla : Kvällskurser finns på studieförbund som t.ex Vuxenskolan, ABF, folkuniversitetet och de finns på olika nivåer och priserna varierar. Det är ofta billigare om man köper många lektioner på förhand.
    • Milla : Ett förslag: se om du vill byta till humanistiska programmet, inriktning språk. Du kan också se var det finns lediga platser på andra skolor.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Tips om att läsa ett år i Europa t.ex i Frankrike om ett program från universitets- och högskolerådet http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-Europa och om du kommer med, kan du bli ännu bättre på franska under det året du läser i Frankrike
    Men jag vet inte om detta underlättar ditt val av skola just nu... :)
    Hälsningar
    Mikael syv