Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    om du har som mål att på sikt jobba inom ett visst Yrke, svara gärna vilket yrke det är och jag ska återkomma med tips på vilket eller vilka gymnasieprogram som passar som bäst (i första hand). Du får jättegärna kika på många yrken. På www.framtid.se finns över 2.ooo yrken presenterade. Man kan nämligen utgå från vilket yrke du vill satsa på - inför framtiden.
    Annars, så utgår man från vilket program och inriktning på gymnasieprogrammet man "gillar" - t.ex kan det ingå kurser i utbildningen som du tycker blir roligt att läsa, eller att du besökt den utbildningen på öppet hus och "fastnade" för den, av någon anledning.
    Det finns olika sätt att tänka kring gymnasieval. T.ex kan man göra olika tester och se vad "dator rekommenderar" att du väljer läsa på gymnasiet (resultat från testerna bör man, dock, ta med en stor "nypa salt").
    Det finns också gymnasieväljare som vill gå på en viss specifik gymnasieskola, t.ex för att den ligger mycket nära där de bor och de vill slippa lägga mycket tid på att åka till/från skolan, för att de satsar på idrott på fritiden, eller går på den kommunala musikskolan på kvällstid (så de vill spara så mycket tid som möjligt och man gör det i fall restid till skolan är kortare). Och i så fall väljer en sådan elev några olika utbildningar på en och samma gymnasieskola och prioriterar de i sin gymnasieansökan så att den utbildning hen helst vill gå ligger högst upp.
    Att bo i en stor stad där i princip alla de olika gymnasiala utbildningar erbjuds har sina utmaningar. Det finns så mycket att välja mellan, att man kan stå "handfallen" och inte kunna bestämma sig.
    Oavsett, vilket sätt att gå tillväga på du väljer, så tänk på att det viktigaste är att du orkar fullfölja alla 3 år på gymnasiet och inte skulle hoppa av på grund av att utbildningen visar sig vara för svår eller för tråkig, eller för att du tröttnar på att pendla långt. Även om en elev väljer "fel utbildning" på gymnasiet, men fullföljer alla 3 år på gymnasiet, så är det en stor fördel inför framtiden. Man lär sig mycket på tre år. Man får godkända betyg i ett antal kurser. Bygga vidare på de kunskaperna man får kan man sedan göra på olika sätt - både genom formella studier, självstudier eller lära sig på en arbetsplats (genom arbetslivserfarenhet).
    Jag vill också ge ett råd att du tittar noga på olika Yrkesprogram. Det finns stora fördelar i att lära sig ett praktiskt yrke tidigt i livet. Det finns också olika möjligheter efter gymnasiet om man går på ett yrkesprogram: man kan direkt komma in på en högskole-universitetsutbilnding (men ibland ska man behöva komplettera för behörighet); man kan jobba direkt efter gymnasiet och tjäna pengar och få arbetslivserfarenhet och söka studier senare; det finns också möjlighet att komma in på en yrkeshögskoleutbildning och specialisera sig i det yrket som man skaffade sig på gymnasiet. Du får gärna kika på www.yhguiden.se
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar finner du nedan (snabblänkar):
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik
    yhguiden.se/utbildning/foeretagsuniversitetet-ab/sakerhets-och-trygghetskoordinator
    Fler hänvisningar/lästips:
    kika på gymnasieskolornas presentationer på gymnasieguiden.se/gymnasium
    se information om event (öppna hus, mässor och dylikt) som har med gymnasieval att göra på gymnasieguiden.se/events
    gör test på gymnasieguiden.se/personlighetstest och få tips på passande gymnasiala utbildningar
    kika gärna på information om gymnasieprogrammen på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram

    Studie- och yrkesvägledare