Amanda
    Hej!

    Jag är en tjej på 19år och jag vet vad jag vill arbeta med i framtiden, har dock lite svårt att beskriva det. Jag vill jobba utomlands med att bekämpa fattigdom inom U-länder, hjälpa befolkningen, ungefär som att volontärarbeta fast på heltid. Har funderat på sjuksköterska men är inte helt 100 på om det är den vägen jag vill gå inom detta.

    Jag ska åka och volontärarbeta om 1 månad och kommer förhoppningsvis inte vara min sista gång.

    Vilka olika vägar kan man gå inom detta? Vilka utbildningar finns det?

    5 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    du skriver att du vill volontärarbeta fast på heltid. Det kan man ju göra men man får ju oftast inte lön. Menar du att du vill få lön och arbeta på heltid? Det kan jag ju förstå, för man har ju utgifter.
    Att bekämpa fattigdom är ett nobelt mål och vi ska givetvis försöka hjälpa dig med information.
    Börja med att kika på >> yrke/fn-jobb

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!
    om du i framtiden vill få jobb inom någon hjälporganisation (och jag fick den uppfattningen - att det är i alla fall ett av dina möjliga alternativ), som exempelvis Röda korset, Sida eller Ämnesty, är mitt förslag att du börjar engagera dig i den organisationen som medlem/volontär; och helst också i några andra hjälporganisationer.
    Det kanske du redan gör?

    Genom att engagera dig, skaffar du både meriter och kontakter,

    och sedan, när du har din utbildning färdig, vinner du väldigt mycket i konkurrensen om jobbet, om du har varit medlem i flera år och deltog och bidrog på olika sätt. Det är en stor merit när du söker den typen av jobb. Och du skaffar dig också värdefulla kontakter inom hjälporganisationer. Du får på så sätt också information om vilken utbildning och vilka meriter som ger betalda jobb inom det område.

    Sedan är det ju också bra att engagera sig i de frågorna, även om man inte får något jobb... för att det är rätt sak att göra! Och du är ju speciellt intresserad av det område, så finns det ännu fler anledningar för dig att bli medlem i flera hjälporganisationer och engagera dig så mycket som du hinner och orkar och har råd med!
    Du kan redan nu, kanske i samband med att du ansöker om medlemskap - fråga även vilken/vilka utbildningar som de rekommenderar - för att du skulle på sikt kunna få en betald tjänst inom det område som intresserar dig.
    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    Saga SYV

    Hej Amanda, så roligt att du är intresserad av att plugga för att sedan kunna hjälpa de mest behövande.

    Men... din fråga är rätt svårt att ge kort svar på, eftersom fattigdom kan bekämpas på så många sätt och inom ett oändligt antal områden.
    Jordbruksexpertis (land och uppehälle för kvinnor), jurist (markrättigheter, mänskliga rättigheter, migranters rättigheter), ingenjörsutbildning (bygga upp infrastruktur, vägar, brunnar, solpaneler..), IT ( ny teknologi och innovationer som bidrar till att bekämpa fattigdom), kvinnors rättigheter (sjuksköterska, barnmorska, jurist.), livsmedelsexpert (bekämpa hunger och torka), rikta sig in på klimatvetenskap (förebyggande av naturkatastrofer, klimatförändring), konfliktförebyggande arbete, diplomati, krishantering,....
    Möjligheterna är så många att det är bäst att du kikar på många olika presentationer på www.framtid.se och funderar på vad det är som intresserar just dig mest – och efter det rikta dig in på att söka mer info inom just ett specifikt kunskapsområde och pröva dig fram.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    S.

    SYV-besökare SYV

     Hej, roligt att se att ungdomar vill engagera sig i dessa frågor.

    Vi brukar rekommendera att man skaffar sig en gedigen utbildning och fyller på med ytterligare engagemang. Du kan gärna ta kontakt med olika samarbetspartners, se länken: https://www.sida.se/Svenska/engagera-dig/annat-engagemang/Volontararbete/. Där kan man även läsa mera om de jobb som Sida har och kolla vilka utbildningskrav, erfarenheter som kan vara bra.

    https://www.sida.se/Svenska/engagera-dig/

    Hälsningar
    SYV

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, vad spännande att Du är intresserad av globalt utvecklingsarbete i framtiden!

    Det är dock ganska svårt att svara på din fråga pga det finns inte en väg att gå utan beror helt på vilka sorters arbetsuppgifter som Du vill arbeta med i framtiden.

    Ex. UNICEF anställer personal med en lång rad olika utbildningar och kompetenser - allt från ingenjörer till experter inom logistik eller personer som är yrkesverksamma inom utbildning.

    UNICEF´s internationella hemsida kan Du läsa mer om vilka lediga jobb som finns just nu, samt lära dig mer om några av deras anställda och hur deras vardag ser ut. Förhoppningsvis är detta ett bra ställe att börja på för att få en bättre bild av vad Du är intresserad av att studera vidare till. På UNICEF Sverige arbetar man med kommunikation och insamling - de är ett 50-tal anställda och alla har olika bakgrunder och kompetenser beroende på den tjänst man innehar.

    Du hittar också bra vägledning på SIDAs hemsida.

    Länktips: sida.se/Svenska/engagera-dig/att-arbeta-med-bistand och unicef.org.