Turkisk advokat
    Hej,
    Jag är turkisk advokat som bor i Stockholm sedan nästan 6 år. Jag försöker ta en plats på kompletterings utbildning för utländska jurister på Stockholm universitet därför ska jag skriva språktestet för programmet i maj nästa år.
    Min utbildning är validerad av UHR som kandidat examen i juridik.
    Nu undrar jag om jag jobbar som en turkisk juridisk rådgivare i Sverige. Många turkar bor i Sverige kanske har de ett fall i Turkiet eller de kan kanske ha en juridisk fråga som vill ställa en turkisk advokat i Sverige utan att åka till Turkiet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag tolkar din fråga så här: du vill jobba som juridisk rådgivare och undrar om du får göra det och i så fall var och hur, stämmer det att jag förstod din fråga på rätt sätt?
    I så fall råder jag dig att kontakta de juridiska byråer (där du kan tänka dig vilja jobba) och fråga om de kan anställa dig som någon sort "rådgivare" eller om de vill anlita dig som konsult. Ett sådant juridisk byrå kan i så fall börja annonsera att de har kompetens att hjälpa personer som har "juridiska intressen" i just Turkiet. Börja med att ta kontakt med jurister och juridiska byråer i närheten av där du bor och se vad det ger för resultat.
    Du kan också vända dig till Arbetsförmedlingen och fråga om du kan få någon sort "arbetspraktik" hos någon verksam jurist (för att "få in foten in i den juridiska branschen"). En annan fråga som du kan ta upp med Arbetsförmedlingen är om du kan där få hjälp med att starta eget (om du vill starta eget företag som ska syssla med juridiska frågor).

    Studie- och yrkesvägledare