Alexander
    Hej. Jag ska välja vad jag ska gå på gymnasiet men är inte helt säker på vad jag ska gå. Jag funderar på att gå bygg men att läsa högskoleförberedande. Och då är min fråga, går det att läsa till så jag vidareutbilda mig till byggnadsingenjör om jag går bygglinjen? Och isåfall vad?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du kan tyvärr inte läsa till hela behörigheten till att söka Byggingenjör om du ska gå på en teknisk högskola, däremot finns det andra ingenjörsutbildningar inom Yrkeshögskolan som inte kräver lika mycket förkunskaper utan mer att man är motiverad med ett brinnande intresse för Byggsektorn. Dessa hos Nackademin i Stockholm är exempel på sådana utbildningar. Du behöver dock oftast ha lästa Matte 2. http://nackademin.se/utbildning/bygg/

    Läser du Matte 2, Svenska 2+3 och Engelska 6 så kan du även söka till ett Tekniskt basår på högskolan - där läser du det du behöver för att året efter söka till en teknisk utbildning inom den tekniska högskolan.

    /Lena, Syv