Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd (ytters ansvarig är rektor på komvux) som kommer utforma ditt examensbevis. Rektor försäkrar med sin underskrift att alla regler har följts. Inför rektorns påskrift brukar SYV på komvux och ofta tillsammans med biträdande rektor sätta ihop kurserna till examensbevis, kolla att alla regler har följts (alltså förbereda inför den kontrollen som slutligen upp till rektorn att göra). Mitt förslag (nedan) får du därför se som just vad det är - ett förslag. Vi på fråga SYV kan inte bestämma vilka kurser som kommer ingå i ditt examensbevis.
    Med det sagt, så kan du få mitt förslag:
    Nedan har jag klistrat in de kurserna som jag föreslår att du tar in i ditt examensbevis. Jag kan samtidigt föreslå att du gör prövning i Matematik 1a och försöker få A på prövningen och då tar du in prövningsbetyg i matte 1a in i ditt examensbevis i ställer för matte 1b där du idag har C i betyg; detta höjer ditt meritvärde med cirka + 0.2 (alltså om du får A betyg i en 100poängskurs i stället för betyget C).
    SVASVA01 - Betyg B - 100poäng
    SVASVA02 - C - 100poäng
    SVASVA03 - A - 100poäng
    ENGENG05 - B 100poäng
    ENGENG06 - A 100poäng
    MATMAT01B - C 100poäng
    MATMAT03C, MATMAT04, MATMAT05 - A - 300poäng
    SAMSAM01B - C 100poäng
    RELREL01 - C 50 poäng
    HISHIS01B - A 100 poäng
    BIOBIO01, BIOBIO02 - A 200poäng
    FYSFYS02 - A 100 poäng
    KEMKEM02 - A 100 poäng
    MODARA01, MODARA02, MODARA03, MODARA04,MODARA05, MODARA06. MODARA07 - A - 700 poäng
    `Kurserna (ovan) uppgår sammanlagt till 2250poäng och du måste ha 2300p. + 100p.komvuxarbete (eller gymnasiearbete).
    Man måste alltså tvunget ha godkänt betyg i gymnasie- eller komvuxarbete, en kurs som ger 100poäng. Betyget E i den kursen räknas inte in (det går inte få högre betyg än E i gymnasie- eller komvuxarbete).
    Du måste i ditt examensbevis ha exakt 2400poäng (alltså utan gymnasie- eller komvuxarbete) ha 2300 poäng.
    En lösning som jag ser är att du läser en kurs á 50 poäng, t.ex Filosofi 1, eller Psykologi 1 och tar betyget i en sådan 50p.kurs in i ditt examensbevis.
    Om du inte skaffar dig ett betyg i en ny 50poängskurs, då måste Fysik1a (150 poäng) ingå i ditt examensbevis och så får man i så fall ta bort någon icke-obligatorisk 100p.kurs i vilken du har A-betyg, vilket är ju synd...
    Ännu en lösning skulle kunna vara att "klyva" fysik 1a in i två kurser fysik1b1 och fysik 1b2. Kursen Fysik 1b2 är på 50poäng och du kan ta in den kursen i ditt examensbevis (med betyget C).

    Studie- och yrkesvägledare