Moodan
    Sonen Aspergers syndrom född 98. Specialintresse matte fysik programmering. Sällsynt begåvad logiskt tänkande (övre 2 procenten jämfört med jämnåriga). Går nu första året på cybergymnasiet teknisk program. Har fått åtgärds program med reducering till renodlat matte programmering teknik. Har provresultat och inlämningsuppgifter på A-nivå.
    MEN KLARAR INTE NÄRVARON PGA SOCIALA PÅFRESTNINGAR I SKOLAN OCH UNDER RESA TILL O FRÅN.
    Om han ska fortsätta teknikstudier på gymnasienivå och få.slutbetyg i matte C 4, fysik2 kemi 1, o programmering 3. Vilka alternativ finns?
    -utan krav på närvaro
    -utan krav på slutbetyg i de "icke logiska ärendena (svenska sam hist rel mm)

    I nästa steg kommer frågan. Hur komma vidare till högskolestudier utan allmän behörighet svenska osv?

    Det måste väl finnas dispens el dyl för denna typ av begåvning?
    Undrande
    Moodan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Moodan,
    det är en speciell situation som du beskriver och du ställer två olika frågor.
    Utan krav på närvaro, kan man läsa på distans. Titta på den här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium
    det är en gymnasieskola med Riksrekrytering dvs elever från hela landet kan söka. Kolla med dem om de har plats och om din son kan byta till dem.
    Ett annat alternativ skulle vara om "hemkommunen", dvs den kommunen där din son är folkbokförd - skulle köpa distansundervisning till honom, t.ex. utbildningsföretag Hermods anordnar sådant på uppdrag (de säljer kurser/platser) men man får inte köpa som privatperson, utan de säljer till kommuner.
    Utbildningsförvaltningen i kommunen är rätt instans att vända sig till med frågan om kommunen kan köpa distansutbildning till din son på gymnasienivå.

    Din andra fråga handlar om man kan läsa på högskolenivå utan att ha uppnått behörighetskraven vad det gäller Grundläggande behörighet. Enligt reglerna, så får man inte det. Om undantag kan beviljas måste du fråga Antagning.se (som administrerar antagning till högskola/universitet i Sverige).
    https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ till höger finns det en stor blå knapp FRÅGA OSS? - tryck på den så dyker det upp möjlighet att skriva meddelande.
    Det kan också vara en bra idé att kontakta Studievägledare på de högskoleutbildningar dit din som vill komma in på.

    Fler personer som kan vara till hjälp är
    - skolpsykolog (be att din sons skola förmedlar kontakt), som kan få fram vilka undantagsmöjligheter som finns och hjälpa till genom att förmedla kontakt till de personer som kan hjälpa din son;
    - rektor på din sons skola;
    - gymnasiechefen i kommunen;
    - chef för Utbildningsförvaldningen i kommunen;
    - kurator och skolsköterska på din sons skola.

    Jag önskar din son och hela er familj det bästa och stort lycka till!
    Hör av dig längre fram och berätta hur det går.

    Mvh
    Anna SYV