amandanicolau

    Hej! Jag är en tjej som tagit studenten i våras och planerat på ett sabbatsår. Nu har jag bestämt mig för att utbilda mig till veterinär. I gymnasiet läste jag natur-natur och gick ut med meriten 19,27 - det enda veterinärexamens programmet i Sverige finns på SLU med lägsta antagninsgräns (2023) 20,67 respektive hp 1,55. Hur kan jag gå tillväga? Högskoleprovet ska jag skriva till våren men tänkte om det finns sätt att höja tidigare betyg eller lägga till kurser som kan byta ut betyg (om högre?)? Finns det andra program för att bli veterinär? Allra helst skulle jag vilja inrikta mig på hästar och öppna en egen klinik i framtiden (om det hjälper för att få hum om andra program)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    just Veterinär är i Sverige ett av de yrken som kräver legitimation och i grunden för legitimation ligger veterinärexamen som i Sverige kan fås endast på SLU. Dock finns det andra "liknande" utbildningar och yrken... OBS! "LIKNELSER" kan te sig på olika sätt... Du får gärna kika på många olika yrken, t.ex kan du börja med:
    Veterinärassistent >>
    Kika också gärna på framtid.se/yrke/djurhalsopersonal
    Vad gäller jobba med hästar, så berättar vi om "hästyrken" på framtid.se/yrke/hästyrken - du kan börja med att titta på framtid.se/yrke/hippolog
    ***
    ang.höja meritvärdet
    Jag vet inte om du redan nu har max antal meritpoäng. Max antal är 2.5. Om du har godkända betyg i t.ex engelska 7 och i moderna språk 3 och 4 då har du redan max antal meritpoäng. Om du inte redan har max antal meritpoäng så kanske du kan skaffa fler... se information på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Förutom att uppnå max antal meritpoäng eller om du redan har max meritpoäng, så kan du göra prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis (de kurserna i vilka du inte har A-betyget). Jag antar att du har i ditt examensbevis godkända betyg i bl a matematik 1c, 2c, 3c och 4. Om du i någon av kurserna matematik 1c, 2c, 3c har lägre betyg än A-betyget, så kan du göra prövning i en "lättare spår" och "ersätta" ... Exempel: vi säger att eleven har lägre än A betygen i sitt examensbevis i kurserna matematik 1c, 2c, 3c och hen gör prövningar i matematik 1a, 2a och 3b och får högre betyg och då kommer de högre betygen räknas in i BII (kompletterings-urvalsgruppen). Hen prövas då fortfarande i BI (direktgruppen) med det lägre meritvärde. Detta för att hen fick högre meritvärde genom en Komplettering.
    OBS! tänk på att när du höjer ditt meritvärde, så kommer du med det högre meritvärde prövas i BII (kompletteringsgruppen). Och i BII brukar högre antagningsgränserna "slumpa sig"... men det kan ibland (sällan) slumpa sig så att det blir lättare att komma i BII än i BI. I varje urvalsgrupp får du en ny chans, så det är fördelaktigt att prövas i flera urvalsgrupper ( i så många som möjligt ).

    Studie- och yrkesvägledare