Lucas
    Hej, jag undrar vad för behörigheter man får om man går djurvård. På realgymnasiets hemsida står det att det finns ett behörighetspaket (behörighet natur) där man får en viss behörighet till utbildningar inom naturvetenskap och biologi. Vilka behörigheter är det och vilka kurser kan man lägga till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas,
    vad Natur-behörighet beträffar, så menar man oftast behörighet till att söka till Naturvet.utb. på universitetet, ex. till Veterinärprogrammet, och då ingår det Biolgi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4. Att få läsa alla de kurser på ett yrkesprogram, som NB, naturbruksprogrammet, blir rätt svårt. Det är i så fall väldigt många kurser utöver heltid, dvs man får läsa kanske 60 timmar/vecka (i stället för 40 tim).

    Det finns inte så mycket utrumme att inom NB läsa kurser som inte är obligatoriska på NB och det är väldigt många kurser som "fattas" för behörighet till ex. veterinärprogrammet.

    Det är, teoretiskt sett, inte omöjligt att läsa alla de kurser, men för att t.ex verkligen Komma in på Veterinärprogrammet (eller en annan populär utbildning) räcker det inte med att endast ha A-betyg i alla kurser, vilket är ett måste, utan man måste även ha extra-kurser för meritpoäng, som t.ex engelska 7, moderna språk 3 och 4 och/eller läsa ännu mer matte, som t.ex Matematik 5 (när obligatorisk kurs på NB är endast matematik 1) och få lägst B betyg även i de kurserna.

    Vi har på olika sätt försökt hitta om det finns Någon elev (åtminstånde en person) som efter Naturbruksprogrammet, utan att komplettera efter gymnasiet, lyckades komma in på Veterinärprogrammet, men vi hittade inte någon.

    Teoretiskt sett, så kan man genom högt resultat på Högskoleprovet, komma in på t.ex veterinärprogrammet, men man måste ändå vara Behörig.
    Jag och många av mina kollegor bedömer att det inte är realistiskt, och inte att rekommendera att sträva efter naturvet.behörighet på ett yrkespogram.

    Fråga gärna på den gymnasieskola som erbjuder NB/naturvetenskap - hur många av deras f d elever som direkt efter 3 år på NB kom in på Veterinärpr. eller på Djursjukskötarprogrammet (vilket är ett mer realistiskt alternativ, då lägre behörighet krävs).

    Jag vill rekommendera att "skynda långsamt" - :) - och inte läsa för mycket utanför programmet, för att inte överanstränga sig.
    Det är oftast mycket bättre att komplettera efter gymnasiet, än att försöka "trycka in"många kurser på kort  tid...