Lotta
    Om man går ekonomiprogrammet på gymnasiet, får man då automatiskt behörighet att därefter söka in på civilekonomprogrammet och mäklarprogrammet på högskolenivå?

    Måste man planera för det redan första året dvs genom att välja mer matte,sh, en?

    Vad motsvarar Ma 3c i det gamla systemet? Ä rdet matte C?

    När väljer man vilka meritpoäng man vill läsa?

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Ekonomiprogrammet ingår i det sk högskoleförberedande programmen där man läser behörighetsgivande kurser i olika mängd. Ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi riktar sig särskilt till de som vill fortsätta läsa ekonomiutbildningar på universitet och innehåller således mer matte (Ma 1b--3b).

    Matematiken läses i flera spår beroende på program. Man har ett a-spår, b-spår och ett c-spår. Ekonomiprogrammet läser b-spåret.

    På många högskoleförberedande program läser man redan en hel del meritpoäng, vill man läsa ytterligare meritkurser så kan man välja dessa inom t.ex Individuellt val eller Programfördjupningar som alla elever väljer under sitt första år inför år 2 och sedan inför år 3. Du kan läsa mer om meritpoäng här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/