Melo

    Hej, Jag vill plugga till kontakttolk på folkhögskolan efter gymnasiet. I dagsläget vill jag läsa upp gymnasieämnen på komvux. Jag vill tjäna bra i framtiden. Därför tänker jag också plugga till tandhygienist och jobba både som tolk & tandhygienist samtidigt. Mina frågor är: 1. Är det stressigt att ha sådana två jobb samtidigt? 2. Hur mycket tjänar varo en av de? 3. Vilka ämne krävs och vilka betyg krävs för att komma in på de? 4. Vilka betyg ska man få (tex A/B/C..) för att få 18 merit poäng? Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag vill börja med att svara på den sista frågan du ställer: "Vilka betyg ska man få (tex A/B/C..) för att få 18 merit poäng?" Jag tror du menar meritvärde på 18.0... för att meritpoäng kan man få max 2.5 stycken. För meritvärde 18.0 ska man ha alla B-betygen i sitt examensbevis från gymnasiet eller från komvux + 0.5 meritpoäng, t.ex om man har B-betyg även i moderna språk 3. Alltså, har man alla B-betygen blir snittbetyg 17.5. Och har man B även i kursen moderna språk 3, så får man + 0.5 meritpoäng, så blir summan 17.5 + 0.5 = 18 (alltså, blir meritvärde 18.0).
    Lön för Tandhygienist? Den uppgift jag har tillgång till är att genomsnittlig bruttolön inom det yrket är i Sverige idag cirka 35.000/månad. Vad gäller kontakttolk, så är det för det mesta "timmar vid behov" (behovsanställning) och hur mycket man tjänar beror på hur stort blir behovet av tolkar och om du också kan ta jobbet de timmarna när behovet finns - jag tänker så här: om du blir upptagen med jobbet som Tandhygienist, så kan du inte samtidigt (samma timmar) jobba som tolk - då kan du tolka på kvällstid och på helgerna (eller om du jobbar som Tandhygienist på deltid och resten av "kontorstiden" väntar på att kanske få ngt tolk-uppdrag...?).
    Behörighet till Tandhygienistutbildningen består av Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2. Grundläggande behörighet kan man uppnå på flera olika sätt, t.ex genom examensbevis från komvux med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.

    Studie- och yrkesvägledare