Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    antagning till gymnasiet, i Sverige, görs på de betyg som finns i elevens Slutbetyg från grundskolan. Att eleven hade godkända betyg i t.ex matematik under alla år på grundskolan kan inte hjälpa om hen fick F som betyg i matte i sitt slutbetyg från grundskolan.
    Godkänt betyg i matematik i slutbetyget från grundskolan krävs för att bli behörig till alla nationella svenska gymnasieprogram och till det internationella programmet, IB. En elev som har F i matte i sitt slutbetyg från grundskolan är behörig till IM, introduktionsprogrammen (i stället för de nationella program). Att eleven har höga betyg i många ämnen kan inte göra honom/henne behörig om hen har F i t.ex matte. En obehörig elev får ej antas till ett gymnasieprogram till vilken hen är obehörig.
    Exempel på introduktionsprogram:
    Individuellt alternativ
    Programinriktat val
    Yrkesintroduktion

    Studie- och yrkesvägledare