Molly

    Jag har ställt en tidigare fråga om det går att byta gymnasium sista året till en annan stad. Jag har haft mycket kontakt med min syv om detta på min skola och det kan finnas möjlighet för mig att kunna byta. I så fall så måste jag bosätta mig i den staden jag tänker plugga i, då vill jag mest fråga om det är så att jag på något sätt har rätt till något bidrag för mig att kunna leva på. Det vill säga till mat och hyra eller om jag måste låna pengar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Molly;

    du kan kolla med Försäkringskassan - bostadsbidrag för ungdomar: om man är under 29 år och har större utgifter för hyra, än man har råd till att betala - kan man i vissa fall ha rätt till bostadsbidrag. Info finns på Försäkringskassans hemsida och du kan också kontakta försäkringskassan och fråga.
    Den kommunen där du är folkbokför i kan på frivillig basis hjälpa dig, om de känner att din situation så kräver; jag tror inte du har rätt att kräva det, men det är inte för bjudet för din kommun att bistå med hjälp på olika sätt, bl.a ekonomiskt. Hör med din kommun.

    Angående "låna pengar"?
    Var skulle du låna pengar? På banken? Eller hos CSN?
    Agn. låna på banken - fråga banker.
    ang. Studiemedel, så gäller följande:
    Studiemedel, som har även "lånedel" (förutom bidragsdel) kan du få antingen från höstterminen det kalenderår du fyller 20 år eller om du läser en Eftergymnasial utbildning.
    KKU kan man kanske få studiemedel från 18 år... alltså om man kommer in på en KKU-utbildning https://www.framtid.se/studier/konst-och-kulturutbildningar(som inte är ett gymnasieprogram, utan en särskild utbildningsform).

    Det är en svår fråga du ställer. Det finns inte ngt. bidrag - förutom inackorderingsbidraget som är avsedd för att ungdomar ska kunna läsa i en annan stad på gymnasiet. Inackorderingsbidraget täcker inte alls alla de faktiska kostnaderna som finns i samband med att ungdomen ska bo i en annan stad, tyvärr. Ungdomens familjer betalar minst 2.000 kr (enligt vad vi fick fram, när vi frågade runt) i månaden för att det ska gå "vägen" - och detta i bästa fall. Ofta är det dyrare för de studerandes familjer.
    Att få hela kostnaden för boende och mat mm. betalt av "någon" när man som gymnasieelev vill bo i en annan stad - känner vi inte till vem den "någon" skulle vara.
    Det finns några få fall då ungdomar har jobb eller har ärvt pengarna eller andra "undantags-fall" när de har råd att på egen hand bosätta sig i en annan stad för att gå på gymnasiet.

    Om starka sociala skäl finns
    I så fall kan socialtjänsten vara behjälplig. Vänd dig i så fall till socialtjänsten i den kommunen där du är folkbokförd.

    Fler tips! Prata med kurator på din skola. Kuratorer är mer vana vid den typen av frågor och förhoppningsvis kan ge bra råd.
    Du får gärna höra av dig och berätta hur det går.
    Fråga SYV önskar dig lycka till och håller tummarna för dig!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare